مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گویی مواضع این نهاد بین‌المللی را درباره نظارت بر برنامه هسته ای ایران و تحولات پیرامون مذاکرات توافق هسته ای در وین مطرح کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت و گویی با این خبرگزاری، آن چه محدودیت های بازرسان آژانس در ایران می‌خواند را موجب در بر داشتن این خطر دانست که  «تصویری بسیار تیره و تار» از برنامه هسته ای ایران ارائه دهد. 

گروسی گفت، او می خواهد به ایران بگوید اگر می خواهد «کشوری مورد احترام در جامعه جهانی باشد»، «هیچ راهی برای دور زدن» بازرسان آژانس ندارد. 

او در بخش دیگری از این گفت و گو با توجه به اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران که دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات ایران را، جز برای تعویض و تعمیرات فنی تجهیزات نظارتی آژانس در آن ها، محدود می کند، مطرح کرد: اگر جامعه بین المللی نتواند از طریق ما، از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  به وضوح  ببینید چه تعداد سانتریفیوژ  وجود دارد یا چه ظرفیتی ممکن است داشته باشند، تصویری که پیش رویتان قرار می گیرد، تیره و تار است. تنها توهم تصویر واقعی را به شما می دهد. به همین دلیل است که اهمیت دارد. 

گروسی این موضوع را که در عملیات خرابکارانه تاسیسات ساخت سانتریفیوژهای کرج از دوربین های نظارتی آژانس استفاده شده است، «واقعا نامعقول» تلقی کرد. 

او در بخش دیگری با تاکید بر این که در مذاکرات سیاسی احیای توافق هسته ای در وین مشارکتی نداشته است، تایید کرد پیش رفت های ایجاد شده در برنامه هسته ای ایران از زمان خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای و عدم پایبندی به آن، به معنای این است که باید تغییراتی در توافق اصلی ایجاد شود. 

مدیر کل آژانس در این باره گفت: واقعیت این است که ما با ایرانی بسیار متفاوت مواجهیم. 2022 با 2015 خیلی فرق دارد، تا آنجا که باید اصلاحاتی در کار باشد که این وقایع جدید را در نظر بگیرد تا بازرسان ما بتوانند از هر چه روی میز مذاکرات سیاسی توافق شد، بازرسی به عمل بیاورند. 

گروسی درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران گفت: هیچ کشور دیگری جز کشورهایی که تسلیحات هسته ای می سازند، به این سطوح بالا (در غنی سازی) نمی رسند. بارها گفته ام این به معنای آن نیست که ایران یک سلاح هسته ای دارد. اما به معنای این است که این سطح از غنی سازی مستلزم اقداماتی سرسختانه در زمینه راستی آزمایی است. 

او درباره رویکردهای دولت جدید ایران در زمینه مذاکرات وین و تعامل با آژانس گفت: آن ها دیدگاه های سرسختانه ای درباره تعاملات ایران با آژانس و شرکای توافق هسته ای دارند. 

او همکاری با دولت رئیسی را  «کندتر از حد انتظار» توصیف کرد و افزود: می توانم بگویم ما ارتباطمان را واقعا دیر شروع کردیم. 

گروسی درباره ساخت و سازها در نزدیکی تاسیسات نطنز و فردو گفت، ایران درباره این ساخت و سازها به آژانس اطلاع رسانی کرده است و بازرسان او پیگیر پیش رفت کار در این تاسیسات هستند. 

مدیر کل آژانس با تاکید بر این که بازرسان آژانس باید توان نامحدودی برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران داشته باشند، بیان کرد: مشکل این جاست که هرچه بیشتر زمان می گذرد و توان ثبت اتفاقات در حال رخ دادن از دست می رود، وقتی این توانایی دوباره برگردد، بازرسان بر می گردند و دوباره شروع می کنند به چیدن اجزای این جورچین در کنار هم. ممکن است شکاف هایی وجود داشته باشد و داشتن این شکاف ها خوب نیست. 

درخواست‌های گروسی در حالی مطرح شده که رییس سازمان انرژی اتمی روز سه شنبه در پاسخ به ایسنا که آیا میان ایران و آژانس توافقی درباره سایت کرج و نصب دوربین تا الان نشده است گفت: مسأله کرج در یک بسته است و موارد ادعایی و کرج به هم پیوسته است و باید با هم حل و فصل شوند.

 محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایسنا که توافقی بین ایران و آژانس برای نصب دوربین ها در سایت تسا کرج به دست آمده است؟ اظهار کرد: کرج و سایر مواردی که در برجام بوده خارج از پادمان بوده است. برجام معاهده است و کشورهای طرفین تعهداتی را متقابل داشتند وقتی آنها به تعهداتشان عمل نکردند و تحریم های ظالمانه غیرقانونی شدید برقرار کردند و هر روز هم تحریم ها را گسترش می دهند دلیلی ندارد تعهدات برجامی را به ما تحمیل کنند. ما در چارچوب پادمان و ان پی تی عمل می کنیم و غیر از آن را قبول نداریم. 

رییس سازمان انرژی اتمی درباره همکاری‌های ایران و آژانس با توجه به اینکه مذاکرات در وین در جریان است، گفت: روابط ما با آژانس باید بر اساس قواقنین و آساسنامه و پادمان و ان پی تی باشد و در این چارچوب روابط مان برقرار است و آژانس هم طبق قوانین نظارت خودش را بر فعالیت هسته‌ای ما دارد . آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود علمیات روانی و سیاسی است. جریان مقابل ما به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در ا یران را برنمی‌تابد و با اتهام زنی، جوسازی و عملیات روانی القا می‌کنند که هدف غیرموجه داریم و نسبت به عدم اشاعه متعهد نیستیم اما هیچ کدام از اینها وارد نبوده و نیست. رژیم اسراییل به این مساله دامن می زند اما ما با این جوسازی‌ها خللی در راه‌مان وارد نمی شود و امیدواریم از این مرحله هم کشور عبور کند.

وی اضافه کرد: دستور کار ما در مذاکرات با آژانس درباره موارد ادعایی بوده است و پاسخ آنها داده شده است و در برجام بسته شده است. اگر قرار باشد برجام عملیاتی شود همه طرف ها باید به تعهدات‌شان عمل کنند، نمی شود ایران صد در صد تعهداتش را انجام دهد و طرف مقابل هیچ کدام از تعهداتش را انجام ندهد. من امیدوارم یک منطقی حاکم باشد و اصول و ضوابطی پایبند باشند. اگر برجام هست همه به آن عمل کنند اگر نیست که ایران در چارچوب پادمان کار می کند و غیر از آن فشار سیاسی است.

اسلامی درباره وضعیت بوشهر گفت: نیروگاه تا ۱۰ مهرماه ۵۲ میلیارد برق به شبکه انتقال داده است و از این تاریخ برای تعویض سوخت رفته است و ۱۰ دی ماه به شبکه برمی گردد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که روند ساخت نیروگاه دوم و سوم در بوشهر راضی کننده است؟ گفت: ما عقب ماندگی داریم و از زمان بندی عقب هستیم و امیدواریم بتوانیم منابع مالی اش را با رایزنی هایی که انجام می دهیم تامین کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره ادامه مذاکرات ایران و آژانس در وین و تهران تصریح کرد: گفت‌وگوهای ما با آژانس و آقای گروسی همان بحث های ادعایی و کرج است و در حال گفت‌وگو است و بیشتر ملاحظات روانی، سیاسی و فشار حداکثری بر آنها حاکم است تا منطق و ضوابط و امیدوارم کشور از این مرحله زودتر عبور کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.