تحویل بسته پیشنهادی ضمانت‌های امنیتی ناتو از سوی روسیه به دولت آمریکا

معاون وزیر امور خارجه روسیه، بسته پیشنهادی شامل ضمانت‌های امنیتی ناتو به مسکو را به فرستاده دولت آمریکا تحویل داد.

دولت روسیه روز چهارشنبه پیشنهادات خود درباره ضمانت‌های امنیتی را به فرستاده آمریکا تحویل داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روسیه امروز با «کارن دونفرید» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده و این بسته پیشنهادی را به او تحویل داد. این مقام آمریکایی برنامه دارد با «دمیتری کائوزک» نماینده دولت روسیه در امور اوکراین دیدار کند.

«یوری یوشاکوف» دستیار کرملین در این‌باره گفت:‌ «نماینده آمریکا امروز پیشنهادات وزارت امور خارجه ما را دریافت کرد که هدف آن توسعه ضمانت‌های امنیتی حقوقی برای روسیه است».

این مقام روس با اشاره به اینکه گسترش رو به شرق ناتو تهدیدی برای روسیه بوده و با ضمانت‌های پیشین مغایرت دارد، افزود: «آمادگی داریم که مذاکرات درباره این مسئله حیاتی را فوراً آغاز کنیم».

یوشاکوف در ادامه گفت، «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) در تماس تصویری با همتای روس خود گفت که «نگرانی‌های روسیه را درک می‌کند و از ابتکار ما درباره دریافت ضمانت‌های امنیتی حمایت می‌کند».

ریابکوف روز دوشنبه و پیش از دیدار با دونفرید و ارائه پیشنهادات روسیه هشدار داده بود، «در صورت عدم تضمین امنیتی ناتو به روسیه درخصوص گسترش به سمت شرق»، دو طرف دچار «رویارویی» خواهند شد.

ریابکوف دیروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» گفت تا زمانی که صحبت از پدیدار شدن موشک‌های آمریکا در اروپا به میان نیاید، تعلیق یک‌جانبه برای استقرار موشک‌های روسیه در این قاره نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی در این‌باره توضیح داد که مهلت قانونی برای زمان استقرار سامانه‌های موشکی روسیه در اروپا توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور اعلام شده و مسکو اکنون منتظر پاسخ کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

از سوی دیگر «جو بایدن» اخیراً اعلام کرده که قصد دارد نشستی را با حضور روسیه و اعضای ناتو برگزار کند دستکم شامل «چهار متحده مهم» این اتحاد نظامی خواهد بود هدف آن کاهش تنش بین مسکو و بروکسل خواهد بود.

با این حال نشریه «بلومبرگ» به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشته، کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو نگران این هستند که آمریکا و روسیه به توافقی برسند که ممکن است به «ضمانتی سیاسی» و «سرکوب آزادی تحرکات ناتو» منجر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.