امیرعبداللهیان: در وین روی دو سری متون گفتگو می شود

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در پیامی اینستاگرامی خلاصه‌ای از اظهارات خود در همایش «رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» را ارائه کرد.

در پیام اینستاگرامی امیرعبداللهیان آمده است:

در آخرین روز از همایش «رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» که با حضور معاونان این وزارتخانه برگزار شد، به ارائه جمع بندی خود از همایش و بازخوردهای آن پرداختم.

در این جمع‌بندی به اهمیت نشستهای برگزار شده در همایش اشاره کردم که با توجه به حضور قریب یک دوم اعضاء کابینه در طول هفته، از همین حالا برگزاری جلسات در بخش های ذی ربط دولت برای بررسی مشکلات و راهکارهای ارائه شده از سوی روسای نمایندگی های ایران آغاز شده و کارگروه هایی نیز در این خصوص تشکیل شده است.

در بخشی از سخنانم، واردات واکسن را در شرایط همه گیری کرونا، اولین آزمون نمایندگی های ایران در خارج از کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم عنوان کردم و گفتم که خوشبختانه امروز با پیگیری ها و تلاش های جهادی صورت گرفته، بیش از 80 درصد مردم کشور و 86 درصد ساکنان استان تهران واکسینه شده اند.

در ادامه سخنانم یادآوری کردم که حرکت سریع در راستای کمک به تامین جنبه های معیشتی و نیازهای جامعه، به گونه ای که اثر آن در زندگی و سفره مردم بوضوح مشخص باشد، دومین ماموریت محوله دولت به وزارت امور خارجه است که در این حوزه نیز حرکت جهادی در مجموعه وزارت امور خارجه، در داخل کشور و در نمایندگی های خارج آغاز شده است.

در بخش دیگری از سخنانم به گفتگوهای جاری در وین میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چهار به علاوه یک پرداختم و تصریح کردم که گفتگوهای عزتمندانه از ابتدای عمر دولت سیزدهم در دستور کار بوده و کماکان نیز همین رویکرد با جدیت و سخت کوشی تیم مذاکره کننده دنبال می شود.

البته به این‌نکته هم اشاره کردم که برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص وجود خواسته های فرابرجامی در متون پیشنهاد شده از سوی تیم مذاکره کننده کشورمان، کذب محض است زیرا این متون کاملا مبتنی بر برجام است و هیچ نکته فرابرجامی در آن نیست.

هم اکنون در وین بر روی دو سری از متون گفتگو می شود؛ یک متن پیش نویسی حاصل 6 دور گفتگوهاست که در ژوئن 2020 که بدلیل نکات اختلافی نیمه کاره ماند.در عین حال طرفهای مقابل پذیرفته اند متنهای پیشنهادی تازه ایران هم روی میز باشد تا از بحث و تلفیق همه اینها یک متن جمع بندی شده واحد به دست آید.

در پایان سخنانم نیز ابراز امیدواری کردم که طرفهای مقابل با حسن نیت و با نگاه به حل مسئله به تلاش های خود ادامه دهند و تاکید کردم که ما خوشبین هستیم در شرایطی که طرف مقابل واقع بینانه عمل کند، بتوانیم به پیشرفت در این دور از مذاکرات نائل آییم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.