افزایش حداقل دستمزد در ترکیه

دولت ترکیه حداقل دستمزد را برای سال ۲۰۲۲ برای تمامی کارکنان و کارمندان به میزان ۵۰ درصد افزایش داد.

در پی بحران اقتصادی ناشی از کاهش شدید ارزش پول ملی ترکیه و تورم ناشی از آن، دولت ترکیه امروز حداقل دستمزد در این کشور را ۵۰ درصد افزایش داد.

"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه امروز (پنج شنبه) در سخنانی اعلام کرد از سال آینده میلادی که دو هفته دیگر از راه می رسد، حداقل دستمزد در ترکیه ۴۲۵۰ لیر  ( با لیر ۲ هزار تومانی معادل ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) خواهد بود.

حداقل دستمزد ترکیه در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) ۲۸۲۵ لیر است و در پی تورم گسترده ناشی از کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش پول ملی ترکیه در ۳ ماه گذشته، این رقم کفاف هزینه های یک زندگی حداقلی در ترکیه را نیز نمی دهد.

رییس جمهوری ترکیه در سخنان خود تاکید کرد حداقل دستمزد در صورت مستاجر بودن و عایله مند بودن کارگران و کارمندان، یا پرداخت حق عایله مندی و حق مسکن افزایش می یابد.

اردوغان افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد از سوی دولت ترکیه را ناشی از باور دولت به ضرورت تامین رفاه و حداقل های زندگی شهروندان ترکیه دانست.

"نورالدین نباتی" وزیر دارایی جدید ترکیه نیز پس از اعلام افزایش حداقل دستمزد در سخنانی گفت میزان افزایش حداقل دستمزد بسیار بیشتر از میزان تورم در اقتصاد ترکیه است.

او افزود دولت حزب عدالت و توسعه در ۱۹ سال گذشته همواره کوشیده دستمزدها بیش از تورم جاری افزایش یابد و امسال نیز با این تصمیم این مساله را ثابت کرد.

او افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد را یک اقدام تاریخی توصیف کرد.

"نورالدین نباتی" وزیر دارایی جدید ترکیه

افزایش 50 درصدی حداقل دستمزد در ترکیه

طی ماه های گذشته و در پی کاهش مداوم و شدید ارزش پول ملی ترکیه، شهروندان این کشور اعتراضاتی را در شهرهای مختلف علیه وضعیت اقتصادی ترتیب دادند.

همچنین به دلیل نوسان قیمت ها بسیاری از فروشگاه ها مواد غذایی ضروری و پرمصرف را جیره بندی کرده اند.

قیمت برابری هر دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه که در مرداد ماه امسال کمتر از 8.5 واحد بود، امروز (پنج شنبه) به رقم بی سابقه 15.5 لیر در برابر هر دلار آمریکا رسیده است. این معادل کاهش بیش از 70 درصدی ارزش پول ملی ترکیه در کمتر از 4 ماه گذشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.