توییت جدید اولیانوف درباره مذاکرات وین

«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین شامگاه پنجشنبه گزارشی توئیتری از جلسات مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که پنجشنبه برگزار شده ارائه کرد.

اولیانوف در پیامی توئیتری نوشت:‌ «امروز نمایندگان روسیه، چین و ایران بار دیگر دیدار کردند. ثابت شده که این فرمت سه‌جانبه در بستر مذاکرات وین با محور برجام بسیار مفید واقع شده است».

سرپرست هیأت روسیه در مذاکرات وین در پیامی دیگر نوشت: «امروز طرف‌های برجام (به‌جز ایران) در نشستی غیر رسمی دیدار کردند تا شماری از مسائل را به بحث بگذارند که لزوماً در مورد آن‌ها دیدگاه‌های منطبقی ندارند. این [جلسه]، یک تبادل دیدگاه مفید بود».

دیدار روز پنجشنبه نمایندگان ایران، چین و روسیه در مذاکرات وین

امروز (پنجشنبه) یک منبع مطلع به خبرگزاری فارس گفت: «در حالی که اروپایی‌ها در ابتدا با عدم پذیرش پیش‌نویس‌های ایران در مورد تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، تنها پیش‌نویس‌های حاصل از ۶ دور مذاکره قبلی را مبنای ادامه مذاکره می‌دانستند، نهایتاً پذیرفتند که متن سومی مبنا قرار بگیرد.»

به گفته او  تا الان دو پیش‌نویس غیر رسمی از سوی آمریکایی‌ها در مورد تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به ایران ارائه شده که پاسخ‌ها در ۱۲ صفحه از سوی هیئت ایرانی تهیه و با واسطه به آن‌ها داده شده است.

دولت سابق آمریکا با نقض تمامی تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از این توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تا به حال از اجرای تعهداتش برای بازگشت به این توافق خودداری کرده است.

دور جدید مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها در وین از پنجشنبه هفته پیش آغاز شده است و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.