روسیه به طالبان سلاح می فروشد؟

 ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان در گفتگویی با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: گفتگوها درباره فروش سلاح به طالبان افغانستان بی مورد است و من نظری جز این ندارم. روسیه تمایلی برای انجام چنین کاری ندارد.

وی ادامه داد: طالبان نیازی به سلاح ندارد چون به قدر کفایت سلاح در اختیار دارد و آمریکا وقتی افغانستان را در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ ترک کرد، تسلیحات زیادی را در افغانستان بر جای گذاشت و من فکر می‌کنم این برای طالبان کفایت می‌کند.

نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان همچنین ادامه داد: در عوض، ما باید به این فکر کنیم که طالبان به دلیل بی پولی شروع به فروش این سلاح‌ها نکردند، مخصوصا سیستم‌های ضد هوایی قابل حمل که آمریکایی‌ها باید در هنگام فرار آنها را رها کرده باشند. این تسلیحات می‌توانست به دست گروه‌های تروریستی از اروپا تا آفریقا بیفتد و این طور مشکل بزرگی پیش می‌آمد.

این مقام مسئول روس همچنین گفت، مسکو قرار است یک محموله بزرگ دیگر از کمک‌های بشردوستانه را به افغانستان در ۱۸ دسامبر (فردا) ارسال کند. نخستین محموله در نوامبر ۲۰۲۱ ارسال شد و دومین محموله هم اوایل دسامبر به افغانستان انتقال یافت.

وی ادامه داد: این سومین محموله کمک‌های بشردوستانه به افغانستان قرار است ۱۸ دسامبر و درست پیش از اجلاس وزرای سازمان همکاری اسلامی با سه هواپیما به کابل منتقل شوند. این محموله کمک‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی، آرد و دارو است.

نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان همچنین گفت، مسکو به دنبال اتصال مجدد بانک‌های افغانستان به سیستم پرداخت جهانی سوئیفت است.

کابلوف افزود: ما تلاش می‌کنیم تا به این مهم دست یابیم چون این وضعیت در افغانستان برای آمریکا نیز مشکل ساز است و این کشور نمی‌تواند به صورت مستقیم به مردم افغانستان کمک کند و باید طالبان را دور بزند چون سوئیفت قطع است.

وی خاطرنشان کرد: باید از سوئیفت استفاده کنیم تا بتوانیم به بانک‌های افغانستان کمک کنیم.

پس از تصرف کابل به دست طالبان و سقوط دولت افغانستان در اواسط اوت سال جاری میلادی،‌ بانک‌های غربی میلیاردها دلار از ذخایر افغانستان را بلوکه کردند. همچنین ارتباط بانک‌های افغانستان به صورت موقت با سیستم پرداخت سوئیفت قطع شده است. در اوایل دسامبر ۲۰۲۱، وزارت خزانه‌داری آمریکا به شهروندان و ساکنان دائمی خود اجازه داد تا پول شخصی خود را به افغانستان منتقل کنند.

نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان همچنین ادامه داد: در صورت متوقف نکردن بحران‌های بشری و اقتصادی در افغانستان، صدها هزار افغان در زمستان سال جاری میلادی به اروپا فرار می‌کنند. غرب از موج جدید مهاجران هراس دارد. ما به آنها گفتیم که در نتیجه سیاست‌ها و موانعی که خودتان ایجاد کردید حتی زیرساخت‌های سازمان ملل هم به دلیل قطع سیستم سوئیفت با بانک‌های افغان نمی‌توانند به این کشور پول بفرستند و در نهایت خودتان در این وضع گرفتار شده‌اید. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، یک دهم جمعیت افغانستان در زمستان سال جاری میلادی به اروپا فرار می‌کنند.

این دیپلمات روس همچنین خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان شد تا صدها هزار خانواده افغان دیگر این کشور را ترک نکنند و افزود: ما باید به آنها کمک کنیم تا لازم نباشد آنها از مرزها عبور کرده و به اروپا بروند.

ضمیر کابلوف همچنین درباره احتمال اعطای وام از سوی روسیه به افغانستان نیز گفت:‌ اولویت ما کمک‌های بشردوستانه است و مسئولیت کامل تامین مالی نیز بر عهده غرب است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.