خبرگزاری دولتی ایران: انگلیس، فرانسه و آلمان نقش تخریبی در مذاکرات وین دارند

یک منبع آگاه در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که تلاش سه کشور اروپایی برای تخریب روند مذاکرات وین در حدی است که با طرف‌های مذاکره، از جمله اتحادیه اروپا، چین، روسیه و حتی امریکا به تنش رسیده‌اند.

کمتر از چهار ساعت دیگر مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای عضو توافق ۱۳۹۴ برای جمع‌بندی گفت‌وگوهای هفته گذشته که با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه جریان داشت، در هتل کوبورگ گردهم خواهند آمد. مذاکرات میان نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران از هشتم آذر آغاز شد و هیأت‌ها بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک، کار بر روی متون و تلاش برای کاهش اختلافات را آغاز کردند.

جمهوری اسلامی ایران دو هفته پیش متون پیشنهادی خود را هنگامی که تروئیکای اروپایی ادعا می‌کردند ۸۰ درصد پیش‌نویس توافق برای احیای تعهدات سال ۱۳۹۴ آماده است، در قالب دو موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف مقابل ارائه داد.

تروئیکای اروپا خواستار وقفه در مذاکرات و بازگشت به پایتخت‌ها برای بررسی متون پیشنهادی ایران شدند. آن‌ها دوشنبه گذشته در بیانیه ای مشترک مدعی شدند که درخواست‌های ایران در مذاکرات جاری فراتر از برجام و مانع پیشرفت در گفت‌وگوهاست. دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان با تکرار ادعای نخ نمای از دست رفتن عنصر زمان ادعا کردند که بدون پیشرفت سریع در مذاکرات، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.

یک منبع ‌آگاه روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین بیان داشت: طرف‌های مختلف، موافق مسیر در پیش گرفته شده از سوی ایران هستند اما انگلیس، فرانسه و آلمان با نقش تخریبی سعی در افزایش امتیازات خود و کاهش منافع ایران دارند.

وی اضافه کرد که این نکته حتی مورد مناقشه نماینده امریکا در دیدارهای چندجانبه هم قرار گرفته است.

به گفته این منبع مطلع تلاش تروئیکای اروپا بر این محور استوار است که به هر نحو ممکن توافق برای احیای مفاد تعهدات سال ۱۳۹۴ شکل نگیرد.

وی توضیح داد: نقش مخرب فرانسه در فضای رسانه‌ای از جمله درز اخبار منفی از مذاکرات به عنوان منبع آگاه به برخی خبرگزاری‌های بین المللی، و همچنین موضع‌گیری منفی سران این کشور، در کنار نقش انگلیس چه در مذاکرات و چه بیرون از آن بر همین اساس طراحی و اجرا شده است.

این درحالیست که شنیده‌ها از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین حکایت دارد و گفته می‌شود که سفرها و مذاکرات مستمری میان دو طرف برای اخلال در روند گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافقات و تعهدات متقابل ۲۰۱۵ تشکیل شده است

به گفته یک منبع آگاه، مهمترین محور مشترک آنها، نگرانی از پررنگ شدن نقش ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است که موجب تضعیف حضور رژیم صهیونیستی از یک طرف و کاهش منافع اقتصادی این سه کشور اروپایی از جهت تجارت و فروش سلاح است.

وی به‌عنوان نمونه به ایرنا گفت که ارتباط گیری‌های اخیر ایران و امارات بلافاصله با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات همراه شد تا برنامه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه هرچه بیشتر روابط با کشورهای همسایه محقق نشود.

او خاطر نشان کرد: تروئیکای اروپا نقش مخرب خود را در مذاکرات پیگیری می کند، به نحوی که نماینده انگلیس در این گفت‌وگوها اعلام کرده است که نمی‌پذیریم ایران با وجود پیشرفت‌های اخیر به توافق ۲۰۱۵ بازگردد و توافق جدیدی باید شکل بگیرد.»

مذاکرات وین در حالی پیگیری می‌شود که طرف‌های اروپایی مذاکره، طی دو هفته گذشته همواره تلاش کردند، روند مذاکرات را منحرف کنند. این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران با هدف دست‌یابی به توافق در مذاکرات وین با اراده و جدیت مشارکت دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.