سقوط ادامه‌دار ارزش لیر ترکیه

به گزارش رویترز، اقدام بانک مرکزی ترکیه در پایین آوردن نرخ بهره باعث شده تا ارزش لیر ترکیه ۵.۶ درصد دیگر بریزد.

در آخرین معاملات بازار جهانی ارزهای مجازی بازار جهانی ارز ارزش لیر ترکیه ۵.۶ درصد ریخت.

دلیل این مسأله اقدام بانک مرکزی این کشور در پایین آوردن نرخ بهره بوده است. البته این بانک تحت فشار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور دست به کاهش نرخ بهره می‌زند، به گونه‌ای که طی ماه‌های گذشته ۵ درصد نرخ بهره را پایین آورده است.

بر همین اساس ارزش لیر در معاملات اخیر حتی به ۱۵.۶۸۹ لیر در برابر دلار رسید که در تاریخ این کشور پس از حذف صفر از پول ملی بی‌سابقه بوده است.

به طور کلی ارزش دلار در برابر لیر طی سال جاری دو برابر شده و ضربه‌ای جدی به اقتصاد ترکیه زده است. البته بانک مرکزی ترکیه قبلاً هم گفته بود که می‌خواهد این کار را بکند، اما حالا مدعی شده فعلاً طی سه ماه آینده سیاست خود را متوقف کرده و می‌خواهد تبعات آن را برای بازار ارزیابی کند.

دنیس شن، مدیرعامل مؤسسه اسکوپ ریتینگ مدعی شد که در حال حاضر عملاً اردوغان سکان سیاست‌های پولی بانک مرکزی ترکیه را در دست گرفته است.

علیرغم انتقادات از سوی نمایندگان و کارشناسان اقتصادی علیه اقدامات بی‌پروای اردوغان و بانک مرکزی رئیس‌جمهور ترکیه افزایش صادرات و ارائه وام را در اولویت خود قرار داده است.

نرخ تورم در ترکیه از ۲۱ درصد عبور کرده، اما نرخ بهره در این کشور حدود ۱۳ درصد شده است. طی دو هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه با عرضه دلار ۴ بار تلاش کرده تا جلوی ریزش ارزش لیر را بگیرد. ارزش لیر فقط از ماه سپتامبر تا کنون ۴۷ درصد سقوط کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.