کشف شیوه حفاظت از قلب بیماران سرطانی

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، درمان سرطان شامل یک فرآیند طولانی و سخت برای بیمار است. برای بیمارانی که از سرطان جان سالم به در می‌برند، ضروری است که بدن خود را از عوارض درمان حفظ کنند.

برخی از دارو‌ها به طور موثری به درمان سرطان کمک می‌کند، اما کمتر کسی می‌داند که عوارض جانبی این دارو‌ها باعث آسیب به قلب می‌شود. تاکنون هیچ راهکاری برای مقابله با آسیب‌های وارد شده به قلب در بیماران سرطانی در روند درمان وجود نداشته است. با این حال، دانشمندان به تازگی مطالعات خوبی در این زمینه انجام داده اند.

دانشمندان نروژی پس از تحقیقات گسترده دریافتند نوع خاصی از پروتئین به نام نور ۱ (NOR-۱) می‌تواند به طور موثری از آسیب‌های قلبی ناشی از درمان سرطان محافظت کند.

یکی از دارو‌های رایج سرطان از گروه سیتوتاکسین‌ها به نام دوکسوروبیسین (Doxorubicin) می‌تواند به میزان قابل توجهی خطر آسیب به قلب را افزایش دهد. این دارو این امکان را دارد که با حمله به سلول‌های سالم بدن مانند سلول‌های قلب باعث تخریب آن‌ها شود.

پیشتر دانشمندان مشاهده کرده بودند پروتئین نور ۱ می‌تواند به افرادی که از هیپوکسیا (کمبود اکسیژن) رنج می‌برند، کمک کند. مصرف این پروتئین باعث کمک به زنده ماندن سلول‌ها می‌شد. این پروتئین به طور طبیعی در بدن وجود دارد و ورزش باعث تحریک تولید آن می‌شود.

محققان می‌گویند انجام ورزش و داشتن تحرک کافی برای تولید این پروتئین مناسب است، اما در این تحقیقات در محیط آزمایشگاهی این پروتئین به صورت مستقیم به سلول‌ها تزریق شد. شواهد نشان داد پروتئین نور ۱ به طور موثری باعث کاهش مرگ و میر سلول‌ها شده و در عوض به حفظ سلامت آن‌ها کمک کرد.

یافته‌های دانشمندان حاکی از آن بود که این پروتئین تاثیرات مخرب دارو‌های سرطان به ویژه دوکسوروبیسین را بر سلول‌ها به ویژه سلول‌های قلب خنثی می‌کند. محققان امیدوارند با کشف این موضوع بتوانند به راهکاری جامع برای محافظت از قلب در بیماران سرطانی دست یابند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.