نرخ بهره ثابت ماند

تک روی نرخ سود وام مسکن در مسیر صعود+جدول

کدخبر: ۴۶۲۶۷۶
اقتصادنیوز: در هفته های پایانی پاییز نرخ سود در وام مسکن به سطح بالایی رسیده و در قله دو سال گذشته قرار گرفته است. این تنها مسیر صعودی در میان بازارهای مالی این هفته بوده است.
تک روی نرخ سود وام مسکن در مسیر صعود+جدول

 به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی هفتگی نرخ سود ها در هفته گذشته نشان از تنها یک صعود در بازارهای مالی داشته است. نرخ بهره که در این هفته ها روندی نزولی داشته  همچنان بر این مسیر پافشاری کرده و با کاهشی اندک در نهایت در مرز 21.04 درصد قرار گرفت.

به طور کلی در بررسی بازار های مالی هفته گذشته به 4 بازار پرداخته شده است.

نرخ سود بازار اولیه کاهشی شد

بازار اولیه حراج اوراق بدهی در هفته بیست و سوم برگزاری آن رونقی جدی تر گرفته و 7 هزار و 110 میلیارد تومان اوراق را به فروش رسانید. در این بازار به طور کلی دولت اوراق خود را به بانک ها و بورسی ها می فروشد تا از طریق آن بتواند در آمد زایی کرده و کسری بودجه خود را تامین کند.

از آن جایی که در این مسیر پولی چاپ نمی شود می توان از جهت غیر تورمی بودن درآمدزایی دولت آن را روشی موثر در کنترل تورم دانست. در هفته بیست و سوم حراج اوراق بدهی دولتی جهش بالایی در خرید اوراق روی داد در حالی که نرخ سود موزون نسبت به هفته پیش افت اندکی داشته و به 21.63 درصد رسید. بنابراین علل افزایش خرید در این بازار را نمی توان به ویژگی های اوراق نسبت داد بلکه می توان این علت را در تغییر رفتار نهادهای بورسی و بانک ها جسجو کرد. برای مثال این خیز جدید در مشارکت در بازار اوراق می تواند اشاره به بازدهی انتظاری بورسی ها از بازدهی بورس در سال آینده داشته باشد.

رکورد زنی نرخ سود وام مسکن

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که با خرید آن می توان بدون ایستادن در صف از بانک مسکن وام دریافت کرد. هر کدام از این اوراق 500 هزار تومان اعتبار دارد. سقف خرید این اوراق در پاییز امسال افزایش پیدا کرده و برای مجردین به 280 میلیون تومان و برای متاهلین به 480 میلیون تومان ارتقا پیدا کرد.

رفتار نرخ سود در بازار مسکن نمایان کننده هزینه این وام برای متقاضیان است. در همین خصوص در هفته های اخیر با افزایش سقف و در عین حال کمتر بودن عرضه اوراق در تناسب با رشد تقاضا قیمت اولیه اوراق افزایش پیدا کرده و در نهایت این امر موجب رشد نرخ سود وام مسکن در این بازار شده است. این نرخ در آخرین روز هفته گذشته برابر با 24.6 درصد بوده که بیشترین میزان در تاریخ یک سال گذشته بوده است.

ثبات نرخ سود در بازار باز

بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانکها و کنترل نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می پردازد. 

در هفته های گذشته این رقم از مرز 42 هزار و میلیارد تومان فراتر رفته و رکورد بالایی را به ثبت رسانید اما با این حال هنوز نرخ سود در این بازار تغییری نداشته و در سطح 20.15 درصد ثابت مانده است. افزایش تاریخ سررسید و حبس نرخ سود در بازار باز اتفاقی است که بیشتر به سود بانک ها بوده و در نهایت منجر به کاهش نرخ بهره می شود.

ثبات نرخ سود در هفته های اخیر

بانکها برای برطرف کردن نیاز های جدی کسری خود از طریق بازار بین بانکی اقدام به استقراض از یکدیگر می کنند. این بازار به دلیل فاصله زمانی کوتاه مدت خود آن را بازار شبانه می گویند. این استقراض با نرخ موزونی برگزار می شود که آن را نرخ بازار بین بانکی می نامند.

در عین افزایش تقاضا در بازار باز اما اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی سیری نزولی گرفته و در نهایت علامتی از پایین آمدن نرخ سود بین بانکی در این هفته بوده است.

به طور کلی نرخ سود بین بانکی در هفته های اخیر تقریبا روندی ثابت داشته است. این رقم در هفته گذشته به 21.04 درصد رسیده و نسبت به هفته قبل 0.01 واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

نرخ سود

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید