اعلام محدودیت‌های جدید به دلیل شیوع اُمیکرون

گویا با اشاره به شناسایی اولین مورد ابتلا به اُمیکرون در کشور گفت: جوان‌ها و افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند، بیشتر امکان دارد به این سویه گرفتار شوند.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دقایقی پس از تایید اولین مورد ابتلا به کرونای اُمیکرون در کشور اظهار کرد: «جوان‌ها بیشتر گرفتار این سویه می‌شوند زیرا دورهمی‌ها در بین این قشر بیشتر است. همچنین کسانی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند، بیشتر امکان دارد به این سویه گرفتار شوند.»

او با اشاره به اینکه علائم اُمیکرون با سویه قبلی فرقی ندارد، گفت: «قدرت سرایت این ویروس بسیار بالاست ولی هنوز زود است که بگوییم بیماری زایی امیکرون قدری کمتر از جهش‌های قبلی کروناست.»

گویا ادامه داد: «این بیماری قدرت سرایت بالایی دارد یعنی در طول ۱.۵ روز تعداد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ۲ برابر خواهد شد. از هفته پیش تا به امروز ۸۹ کشور این بیماری را گزارش کرده اند که بیش از نیمی از آن‌ها کشورهای اروپایی هستند.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: «تمام واکسن‌ها علیه سویه امیکرون موثر هستند. افرادی که ۳ نوبت واکسن دریافت کردند، ایمنی بیشتری دارند. بنابراین همه افراد به خصوص افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، هر چه سریعتر برای واکسیناسیون دوز سوم اقدام کنند.»

او یادآوری کرد: «چندین نوع کیت تشخیصی کرونا داریم که قادر هستند پیچیده‌ترین انواع امیکرون و جزییات ژنتیکی آن را تشخیص دهند.»

گویا با بیان اینکه "اولین مورد شناسایی شده ابتلا به امیکرون در کشور، آقایی است که به تازگی از یکی از کشورهای همسایه به کشور بازگشته است" گفت: «فعلا همین یک مورد در کشور تشخیص داده شده اما چند فرد مشکوک مبتلا به اُمیکرون نیز هستند که تا جواب آزمایش قطعی آنها حاضر شود، تمام این افراد تحت مراقبت قرار دارند.»

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: شرایط همه افراد مشکوک به جز یک نفر با ثبات است و یک نفر از افراد مشکوک به ابتلا به کرونای امیکرون در ایران در بخش آی سی یو بستری است.

گویا بیان کرد: ما پس از تایید قطعی شناسایی کرونای امیکرون در کشور پیشنهاداتمان را در جلسه اضطراری ستاد کرونای وزارت بهداشت به وزیر بهداشت اعلام کردیم. پس از تایید و تصویب ستاد ملی کرونا امروز عصر محدودیت‌های جدید اعلام خواهد شد.

او تاکید کرد: تنها شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونای امیکرون کافی نیست و باید محدودیت‌هایی اعمال شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.