خطیب زاده: بلیت ورود آمریکا به اتاق برجام برداشتن تحریم‌هاست/ آزموده را آزمودن خطاست

سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست خبری خود گفت: هیچ گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا در وین نداشتیم و اگر مطلبی وجود داشت توسط انریکه مورا به ایران منتقل و توسط ما پاسخ داده شده است.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست شورای روابط خارجی گفته است که آمریکا مستقیما به ایران پیام داده که در صورت ادامه رفتارش در برنامه اتمی و خودداری از بازگشت به توافق اتمی برجام چه روی خواهد داد.

آمریکا اکنون موضوعیتی در برجام ندارد

این مقام ارشد وزارت خارجه گفت: آمریکا الان موضوعیتی در برجام ندارد. زمانی که ترامپ گردنکشانه از برجام خارج شد تصویری تاریخی است. اگر سیاستمداران و تصمیم گیران آمریکا دچار آلزایمر هستند همه نظام بین الملل آن روز‌ها به خاطرشان است. بیش از سه سال است آمریکا لحظه به لحظه بر این ملت فشار‌های غیرقانونی و یکجانبه آورده و تحریم‌ها را اعمال کرده است. آمریکا تمام انرژی خود را صرف این می‌کند که عضو برجام به حساب بیاید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سند همکاری بین ایران و ترکیه گفت: این طرح در سفر چاووش اوغلو به تهران بیان شد. دو طرف در حال انجام مقدمات سفر اردوغان هستند و اگر بتوانیم پیش از سفر این متون را نهایی کنیم این متون در سفر امضا خواهد شد.

خطیب‌زاده گفت: در گفته‌های که هشدار است گفته‌های عمیقی نیستند. با صراحت می‌گویم طرف مقابل و تروئیکا بداند برجام برای ایران وقتی توخالی شد که آمریکا از برجام خارج و تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی علیه ایران اعمال و سه کشور همنوایی با آمریکا کردند. توصیه می‌کنم همه انرژی خود را صرف مذاکرات در داخل اتاق‌ها کنند. ما نه خوشبینی داریم نه بدبینی. ما به اصل گفتگو‌ها خوشبین هستیم، ولی در خصوص مسیری که باید طی کنیم بسیار واقع‌نگر هستیم.

آمریکا هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است

این مقام ارشد وزارت خارجه ادامه داد: بر خلاف آنچه امروز آمریکا بیان می‌کند هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است. این به نیت آمریکا علامت سؤال بزرگی می‌گذارد. در خصوص آغاز گفت‌وگو‌های وین ایران آمادگی دارد براساس توافقی که صورت می‌گیرد و انریکه مورا اعلام می‌کند به گفت‌وگو‌ها ادامه می‌دهد. تمام انرژی خود را صرف می‌کنیم به توافق برسیم. اساسا منطق ما در تصمیم‌گیری مسیر بومی تصمیم سازی است براساس اولویت‌های خودمان. طرف مقابل اگر با پیشنهادات ملموس به وین بیاید در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو گفت: دعوت از قبل داشت و این برنامه در دستور کار است و اگر هماهنگ شود آخر این هفته این سفر انجام می‌شود.

او درباره پیام‌های مثبت از سوی کشور‌های منطقه و اخبار خنثی سازی تحریم‌ها گفت: بیش از آن چیزی که هفته پیش گفتم نمی‌توانم اضافه کنم. در گفت‌وگوی معاون دیپلماسی اقتصادی برخی درباره راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی گفته شد. هر زمان لازم باشد اطلاع رسانی خواهم کرد.

بلیت ورود آمریکا به اتاق برجام برداشتن همه تحریم‌هاست

خطیب‌زاده گفت: ۱+۴ درباره خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارد. روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. از تلاش‌هایشان برای این‌که کشور‌های اروپایی را در ارکستر مصنوعی علیه ایران ترغیب کنند اطلاع داریم. این‌ها مسیر‌های اشتباهی است که واشنگتن می‌رود. آزموده را آزمودن خطاست. مسیر فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده و مسیر کارزا‌های رسانه‌ای و تصمیم در اتاق‌های بسته نیز همچنین. تنها مسیری که آمریکا باید طی کند که بلیت عضویت در برجام را دریافت کند مسیر در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

او ادامه داد: درباره پایان گفت‌وگو‌ها در وین، طرفین صحبت‌هایی را با هم داشتند برخی طرف‌ها نظرشان این بود تا جمعه باشد و بعد از کریسمس بیایند.

با امید به رفع موثر تحریم‌ها و راستی‌آزمایی درباره آن‌ها به مذاکرات می‌رویم

این مقام ارشد وزارت خارجه اعتقاد دارد که ما در عملیات‌های روانی برای اعلام خوش‌بینی و بدبینی وارد نمی‌شویم. برخی از این اعلام‌ها بخشی از عملیات‌های روانی است. در معماری که برخی طرف‌های آمریکایی و اروپایی انجام می‌دهند و خوش‌بینی‌های لحظه‌ای برای تاثیر در اتاق‌های گفت‌وگو است. در طول مذاکرات ما همواره به نتیجه فکر می‌کنیم، ولی به نیات طرف مقابل و آمریکا و متاسفانه برخی کشور‌های تروئیکای اروپایی اعتماد نداریم. راه درست این است که از قضاوت زودهنگام اجتناب کنیم و همه توان را بگذاریم که به نتیجه برسیم. ما با این امید می‌رویم که اگر طرف مقابل با اراده رفع تحریم‌ها به صورت موثر و راستی آزمایی وارد شود به نتیجه برسیم.

او افزود: احوالپرسی سرپایی بین امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد انجام شده است.

امروز دو متن توافق شده جدید داریم که حاصل گفت‌وگو‌های فشرده‌ای است

این مقام ارشد وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد سه کشور اروپایی در مذاکرات وین گفت: سه کشور اروپایی به جای اینکه مذاکرات را جدی دنبال کنند، بعضا وارد کارزار‌های رسانه‌ای شده‌اند که اطلاعات غلط در آن داده شد. ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت‌وگو‌های فشرده‌ای است که طی این جلسات چند روز گذشته به دست آمده است. نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده و الان متونی داریم که براساس آن به گفت‌وگوهای آتی ادامه دهیم. اگر طرف‌های مقابل در برجام با همین رویکرد که وارد شدند از ابتدا وارد می‌شدند، زودتر می‌توانستیم به این متون برسیم.

او درباره نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع کرج نیز اعتقاد دارد که از همان روز وقوع خرابکاری‌ها در کرج به آژانس گفتیم باید اقداماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضایی انجام شود. در این راستا، باید مجرم محکوم شود و طبیعتا وقتی چک‌های امنیتی و فنی درباره دوربین‌ها صورت بگیرد می‌تواند این دوربین‌ها نصب شود. در سفر گروسی توافقات کاملی انجام شده بود به دلیل برخی مشکلات و نقاط اختلافی این اعلام نشد و بعد از سفر کمالوندی به وین و گفت‌وگو‌هایی که صورت گرفت وقتی مقدمات فراهم شد ایران اعلام کرد دوربین‌ها مجدد نصب می‌شود مادامی که روابط ایران و آژانس در چارچوب فنی بماند هیچ مشکلی نبوده و در چارچوب فنی آسمان بسیار آفتابی و صاف است.

ریاض را دعوت می‌کنیم به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک

خطیب‌زاده درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز می‌گوید که تحولی در این زمینه نداشتیم و همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم. پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود. ریاض را دعوت می‌کنیم به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها. دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان برگزار نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره افزایش رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی گفت: دو نوع کارشناس در سفارتخانه‌ها حوزه‌های دیپلماسی اقتصادی را پیگیری می‌کنند. یکی رایزنان و کارشناسان اقتصادی هستند برای همکاری‌های اقتصادی جامع بین دو کشور فعالیت می‌کنند و یکی رایزنان بازرگانی که توسط وزرات صمت منصوب می‌شوند و ما باید حضور آن‌ها را تسهیل کنیم. رایزنان اقتصادی حفظ شدند و در برخی کشور‌ها کاهش نیرو داشتیم. برآورد ما این است که طی چند ماه آینده به سرعت از این وضعیت وزارت صمت خارج شود و ۳۰ تا ۴۰ نفر از وابستگان بازرگانی اگر وزارت صمت همکاری را داشته باشد بتوانیم اعزام کنیم.

دولت انگلیس درباره بدهی خود به ایران تاکنون کاری انجام نداده است

این دیپلمات ارشد درباره پرداخت بدهی انگلیس به ایران چنین گفت که متاسفانه دولت انگلیس تا امروز به غیر از حرف زدن کاری انجام نداده است. لندن هر چند در بیان بدهی قطعی خودش را اعلام می‌کند ولی در عمل هرگاه به بهانه‌ای اینها را منوط به موضوع دیگری می‌کند. تا مادامی که این بدهی پرداخت نشود پرونده مهمی در روابط دو کشور باز خواهد بود.

خطیب‌زاده درباره بازداشت ۹ شهروند کرد ایرانی توسط ترکیه و تحویل آن‌ها به معارضان سوریه نیز گفت: جزئیاتی که شما گفتید تایید نمی‌شود. درباره چندین شهروند ایران که به خاطر ورود غیرقانونی یا ادعای ترکیه مبنی بر ورود غیرقانونی آن‌ها موضوعاتی مطرح بود که در سفر وزیر خارجه ترکیه نیز در این باره گفت‌وگو شد. قرار شد نیروهای مرزبانی با همدیگر این کار را به پیش ببرند. سفارت ایران در آنکارا هم یادداشتی ارائه و دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل مربوطه هم آن را پیگیری کرد. همچنان موضوعات مرزی در دست پیگیری است.

جزئیات پیگیری‌های حقوقی درباره ترور سردار سلیمانی اعلام می‌شود

او درباره پیگیری‌های حقوقی درباره ترور سردار سلیمانی گفت: هفته آینده در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی نکات دقیق‌تری را عرض خواهم کرد. ما در سطوح دوجانبه در ابعاد قضایی و کیفری در فضای بین‌المللی در مراودات با کشور‌های مختلف در طی ماه‌های گذشته و این دوران به ویژه دستورکار مشخصی را پیگیری کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران به عنوان عضو آژانس همواره به تعهداتش در ذیل پادمان و ان. پی. تی پایبند بوده است. ایران عضو این معاهده بین‌المللی است و هر آنچه ایران انجام داده مطابق و در چارچوب و منطبق بر بند‌های تعهدات بین‌المللی ایران بوده است و آژانس از کلیه اقدامات ما مطلع بوده است. همه کار‌های ما در چارچوب مقررات آژانس بوده است. سطح، میزان و کیفیت غنی سازی منطبق بر نیاز‌های برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد و همه را با اطلاع آژانس انجام داده ایم و در آینده نیز چنین خواهد بود.

اظهارات خطیب‌زاده درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه سایت‌های هسته‌ای

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: رژیم جعلی اشغالگر قدس که از روز اول پنهان نکرد هیچ توافقی شکل نگیرد. ریشه این رژیم در ترور و بی ثباتی است. آنچه توسط فرمانده نظامی ایران گفته شده قاطع و روشن است. بسیار برای نظام بین‌الملل تاسف برانگیز است که یک رژیم غاصب که دارای کلاهک‌های هسته‌ای است و در عمر نکبت بار خود چه میزان از ترور و جنگ و خونریزی را انجام داده است کشوری در این پهنه گیتی که تمدن ساز است را تهدید می‌کند. پاسخ‌های ما در فضای نظامی، امنیتی کوبنده بوده است و پیام نیرو‌های مسلح ما روشن است. توصیه می‌کنم آن‌هایی که داعیه نرم‌های بین‌المللی به این توجه کنند که رژیم اشغالگر قدس چه اقداماتی را صورت می‌دهد.

او ادامه داد: تمامی تهدیدات رژیم اشغلاگر قدس را در سازمان ملل مستندسازی می‌کنیم و این‌ها پرونده قطور رژیم اشغالگر قدس است. رژیم صهیونیستی می‌داند اگر دست به اقدامی بزند چه پاسخی از ایران دریافت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رئیسی به امارات گفت که هنوز تاریخی در این زمینه تعیین نشده است.

توضیحات خطیب‌زاده درباره عکس منتشرشده از دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه طالبان

خطیب‌زاده درباره عکس منتشر شده از دیدار امیرخان متقی وزیر خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در حاشیه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد گفت در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی نشست و گفتگو‌های این طوری کاملا طبیعی است گفت‌وگویی از طرف وزیر خارجه هیأت سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان به صورت مختصر انجام شد و عکس آن را همه دیدند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: تأکید اولیه ما مردم افغانستان هستند. تمامی تلاش خود را در تهران و در اسلام آباد انجام دادیم که کمک‌های بین‌المللی را صورت بدهیم که به افغانستان برود. متاسفانه افغانستان در شرایطی قرار دارد. به هیأت سرپرستی افغانستان به صراحت گفتیم و در پاکستان همه هیات‌ها گفتند که مسیر آینده افغانستان از طریق یک دولت شمولگرا از همه قومیت‌ها در افغانستان می‌گذرد. وی جزییات بیشتری درباره مباحث مورد گفت‌وگو در این خصوص ارائه نکرد.

خطیب‌زاده: سفیر ایران پس از بهبودی به یمن باز خواهد گشت

خطیب‌زاده درباره بازگشت سفیر ایران در یمن به ایران گفت: روابط ایران و انصارالله مستحکم است. ایران کماکان متعهد است به مردم یمن از همه ابزار‌های سیاسی و اقتصادی کمک کند. آن‌هایی که این خبرسازی‌ها را می‌کنند بهتر است بدانند تنها راه کمک به موضوع یمن ایرلو احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما کمک کردند. انشاء الله که حال آقای ایرلو بهتر شد، اطلاع رسانی می‌کنم.

او ادامه داد: ایرلو امروز در وضعیت پایداری از نظر سلامتی قراردارد. وضعیت کرونای او حاد بوده و باید تحت مراقبت‌های ویژه باشد و امیدواریم سلامت را هر چه زودتر به دست بیاید و به ماموریت بازگردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.