به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 9 هزار و 841 واحد رشد کرد اما برای هجدهمین روز متوالی نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد.

روز دوشنبه 260 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 23 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، تپکو (شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

صعود شاخص‌ به کانال 1.3 میلیونی

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی نزدیک به 5 هزار واحد رشد کرد.

در یک ساعت پایانی شاخص وارد کانال 1.3 میلیونی شد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 9 هزار و 841 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 301 هزار و 516 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 406 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 343 هزار و 901 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 9 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 439 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 239 نماد رشد قیمت داشتند که 172 نماد بورسی و 67 نماد فرابورسی بودند. همچنین 242 نماد کاهش قیمت داشتند که 165 نماد بورسی و 77 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 49 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «پارسان» و «فارس» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «کالا»، «برکت» و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «سمگا» و «مادیرا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شگویا»، «شجم» و «کگهر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و کالا و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رشد تقاضا در بورس

در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 18 درصد کاهش یافت و 169 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 437 درصد رشد کرد و در رقم 129 میلیارد تومان ایستاد. 

سهام وبملت (بانک ملت) با صف‌ خرید 32 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وبملت، نمادهای کدما (شرکت معدنی دماوند) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و کالا (شرکت بورس کالای ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات اوراق

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 120 هزار و 736 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 116 هزار و 401 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 399 میلیارد تومان رسید که 3 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

در معاملات امروز نماد کالا (شرکت بورس کالای ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 99 میلیارد تومان بود.

پس از کالا، نماد فرابورس بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فولاد و برکت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 379 میلیون و 934 هزار و 374 سهم در صدر قرار گرفته است. وتجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خساپا تعلق داشت. وبصادر و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس