رکوردزنی های متوالی بسط پول؛

قبض و بسط نقدینگی در بازار باز

کدخبر: ۴۶۳۲۰۸
بسط پول در بازار باز رکورد جدیدی را ثبت کرده که منجر به بسط بی‌سابقه نقدینگی در این بازار شده است. در عین حال باوجود آن که هفته های تاریخ ساز بازار باز همچنان ادامه دارد اما بازار شبانه غرق در سکوت شده است.
قبض و بسط نقدینگی در بازار باز

به گزارش اقتصادنیوز، در مرحله چهل و چهارم عملیات مالی در بازار باز، بانک مرکزی رکوردی دیگر را ثبت کرده و میزان بسط نقدینگی در بانک‌ها را به بی سابقه ترین سطح خود در تمام هفته های برگزاری این بازار رساند.

از سوی دیگر مدیریت تاریخ سررسید در این بازار و کاهش این تاریخ در بازار موجب شد تا تمام پول پخش شده در بازار باز نصف شده و به یک هفته تقلیل پیدا کند.

رکوردزنی در بسط پول در بازار باز  در روزهای پایانی پاییز

بانک مرکزی در جهت مدیریت نقدینگی بانک ها در بازار باز به بسط و قبض نقدینگی در این بازار می پردازد. در هر مقطع بانک های دارای کسری اوراقی را به بانک مرکزی پیشنهاد می دهند که در صورت موافقت این نهاد با مقدار پیشنهادی بانک ها اقدام به خرید اوراق از نهادهای مالی می‌کند. این خرید در مفهوم بسط پول در بانک ها تلقی می شود.

در همین رابطه در هفته منتهی به 29 آذر در بازار باز، بانک مرکزی 57  هزار و 260 میلیارد تومان  پول به نهادهای مالی تزریق کرد. بررسی این رقم با هفته های قبل نشان از رکورد بی سابقه ای دارد که این نهاد در عملیات بازار باز در این هفته به ثبت رسانده است.

البته مرور آمارهای این بازار در هفته های پیشین نشان می دهد این رکوردها در هفته های اخیر همواره سطح بالایی به ثبت رسانده و این رکوردزنی ها به یک روال در این بازار تبدیل شده است.

این اوراق همواره نرخ سودی مشخص و تاریخ سررسیدی معلوم دارد. این نرخ در هفته های اخیر در سطح 20.15 درصد ثابت مانده و تاریخ سررسید آن پس از آن که به 14 روز رسیده بود در این تاریخ به هفت روزه تقلیل پیدا کرد.

طبق عملیات انجام شده در هفته های قبلی بانک ها دارای 65 هزار و  690 میلیارد تومان نقدینگی که باکاهش سررسید اوراق در دو هفته اخیر بانک مرکزی توانست این رقم را با جمع نرخ سود آن (که برابر با 66 هزار و 40 میلیارد تومان است) از بانک ها جذب کند. 

بازار باز

کاهش معاملات در بازار بین بانکی در پایان آذر

از سوی دیگر بانک مرکزی در عملیات بازار بین بانکی نیز در هر هفته فعالیت دارد و با دادو ستد در آن با حفظ مدیریت نقدینگی بانک ها سعی در مدیریت نرخ سود بین بانکی نیز دارد.

در این بازار بانک های دارای کسری از سایر نهادهای مالی اقدام به ستاندن وام می کنند که این وام تاریخ سررسیدی کوتاه مدت و نرخ سودی دارد که در دامنه نرخ سود تعیین شده از سوی بانک مرکزی حرکت می کند. این دالان از 14 تا 22 درصد بوده که در صورت استقراض از بانک مرکزی این نرخ معادل با سقف دالان مذکور است.

در همین رابطه در هفته منتهی به 29 آذرماه بانک مرکزی تنها 120 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق کرد که در مقایسه با سطوح ماه های قبل بسیار پایین است. کاهش ثبت شده در این بازار در خصوص حجم معاملات نشان می دهد در این تاریخ احتمالا فعالیت نهادهای مالی در بازار شبانه کاهش چشمگیر داشته که می تواند از دلایل مهم آن رونق گرفتن بازار باز در کنار این دادوستد باشد.

این اتفاق می تواند به کاهش نرخ بهره بانکی و یا حداقل جلوگیری از رشد دوباره این متغیر منجر شود

بازار باز

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید