نخست وزیرمقدونیه شمالی استعفا داد

زائف که رهبری حزب «سوسیال دمکرات مقدونیه» را تا این اواخر بر عهده داشت با شکست در دور دوم انتخابات محلی که در اول نوامبر ۲۰۲۱ ( ۱۰ آبان ۱۴۰۰) برگزار شد و موجب تغییر توزیع نیروهای سیاسی در پارلمان گردید، بخاطر تقویت اعتبار ائتلاف حاکم، بلافاصله از سمت رهبری حزب خود استعفا و تا به امروز در سمت نخست وزیری در صدر دولت وظایف خود را انجام داد.

زائف در نامه استعفای خود که به پارلمان ارائه شد، نوشت: به دلیل سیاستی که به آن اعتقاد دارم، ادامه رهبری دولت را در مسیر یورو-آتلانتیک از نظر سیاسی غیرمسئولانه و ناعادلانه می دانم. فکر می کنم که نخست وزیر دیگر از رده حزب حاکم «سوسیال دمکرات مقدونیه» می تواند این کار را به شیوه ای بهتر انجام دهد.

زائف از سال ۲۰۰۸ میلادی ریاست حزب «سوسیال دمکرات مقدونیه» را که یکی از بزرگترین احزاب سیاسی در مقدونیه شمالی به شمار می رود، عهده دار بود. این حزب در ۲۰ آوریل ۱۹۹۱ تاسیس شده است.

انتظار می رود که پارلمان مقدونیه شمالی تا اواسط ژانویه ۲۰۲۲  ( اواخر دی ماه)، «دیمیتر کواچفسکی» را از حزب حاکم «سوسیال دمکرات مقدونیه»  به عنوان نخست وزیر جدید تایید کند.

کواچفسکی اخیرا با حمایت ۳۷ هزار از مجموع ۴۴ هزار عضو حرب حاکم « سوسیال دمکرات مقدونیه» برای رهبری این حزب به جای «زوران زائف» انتخاب شد و احتمالا دولت جدید مقدونیه شمالی را در صورت انتخاب در اواخر دی ماه ، اداره می کند.

وی تا کنون در سمت قائم مقام وزیر دارایی در دولت مقدونیه شمالی فعالیت داشت.

همانطور که گفته شد کاملاً مسلم است که در دولت جدید، وزارت خانه های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و عالیه، کار و امور اجتماعی، دادگستری و دفاع توسط افراد جدید اداره خواهند شد.

در همین حال، اپوزیسیون «ومرو- دپمنه» VMRO-DPMNE که برای برکناری زائف پس از انتخابات محلی تلاش داشت، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است و مقامات این حزب می گویند که مشروعیت ائتلاف حاکم تا حد زیادی پس از شکست در انتخابات محلی و شکست در مذاکرات برای الحاق به اتحادیه اروپا، زیر سوال رفته است.

 مقدونیه شمالی در جنوب‌ شرقی اروپا در ناحیه شبه جزیره بالکان واقع شده است. این کشور  با مساحت  ۲۵ هزار ۷۱۳ کیلومتر مربع، صد وچهل ‌و نهمین کشور به لحاظ مساخت و با جمعیت دو میلیون و ۸۳ هزار و ۳۷۴ نفر صد و چهل ‌و هشتمین کشور پرجمعیت جهان است.

مقدونیه شمالی از شمال با صربستان، از غرب با آلبانی، از شرق با بلغارستان و از جنوب با یونان همسایه است. پایتخت و بزرگترین شهر آن اسکوپیه است.

جمهوری سوسیالیستی مقدونیه در سپتامبر ۱۹۹۱ از یوگسلاوی پیشین مستقل شد و از آن زمان تا فوریهٔ ۲۰۱۹ رسماً جمهوری مقدونیه نام داشت و تغییر نام رسمی به جمهوری مقدونیهٔ شمالی به دنبال اصلاحیهٔ قانون در تاریخ ۱۲ فوریهٔ ۲۰۱۹ پس از تصویب توافقنامهٔ "پرسپا" انجام شد.

مقدونیهٔ شمالی در ۲۷ مارس ۲۰۲۰ به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد.

این کشور بالکان غربی تلاش دارد با عضویت در اتحادیه اروپا تا حدودی بر مشکلات اقتصادی خود فائق آید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.