فواد حسین وزیر خارجه عراق عصر روز پنج‌شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود در تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با نقش عراق برای برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا و برخی از مسائلی که بین دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: روابط ایران و آمریکا برای عراق یک مسئله خارجی محسوب نمی‌شود بلکه یک موضوع داخلی است چرا که این روابط و تنش‌ها بین تهران و واشنگتن مستقیما بر وضعیت عراق تأثیر می‌گذارد و این دلایل مختلفی دارد. هر تنشی بین تهران و واشنگتن از نظر سیاسی و امنیتی تأثیرگذار است و در همین چارچوب هر گشایشی در روابط دو کشور نیز بر وضعیت عراق از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی تأثیر مثبت دارد.

این دیپلمات عالی رتبه عراقی تصریح کرد: ما براساس منافع عراق با برادرانمان در تهران در مورد روابط تهران و واشنگتن صحبت می‌کنیم و براساس منافع عراق نیز با دوستانمان در واشنگتن در مورد روابط ایران و آمریکا صحبت می‌کنیم. ما در این زمینه فقط پیام رسان نیستیم و دیدگاه‌ها را نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. گاهی دیدگاه‌ها را در تهران به صراحت با برادرانمان در تهران مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و به صراحت برخی دیدگاه‌ها را نقد می‌کنیم، همان طور که در واشنگتن نیز با صراحت دیدگاه‌هایمان را بیان می‌کنیم و برخی از سیاست‌های دولت آمریکا در مورد ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهیم.

وی افزود: منفعت و مسائل عراق نیازمند این است که اگر بتوانیم کمک کنیم که دو طرف (ایران و آمریکا) دور میز گفت‌وگو بنشینند و ما خواستار انجام مذاکرات مستقیم بین تهران و واشنگتن هستیم. این مسئله را به آمریکایی‌ها گفته‌ایم و امروز و پیش از این نیز با برادرانمان در ایران این مسئله را مطرح کرده‌ایم. در دیداری که با آقای امیرعبداللهیان در نیویورک داشتم به ایشان گفتم که بهتر است گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود.

فواد حسین با اشاره به برگزاری مذاکرات وین اظهار کرد:‌ گفت‌وگوهای دور هفتم در وین تمام شده ولی به نظر ما مشکل در سازوکار مذاکرات است. مذاکرات ایران با طرف آمریکایی در جریان این مذاکرات غیرمستقیم و از طریق نماینده اروپا انجام می‌شود. ما فکر می‌کنیم که وقت آن رسیده که گفت‌وگوهای مستقیمی بین تهران و واشنگتن انجام شود تا دو کشور به تفاهمات مشترکی برسند نه فقط در موضوع هسته‌ای بلکه در مورد تحریم‌های تحمیل شده به ایران.

وی با بیان اینکه در تلاش برای ایجاد ارتباط بین دو کشور هستیم و تلاش می‌کنیم که چنین اتفاقی بیفتد، افزود:‌ما نیازمند ارتباط مستقیم بین دو کشور هستیم و همان طور که گفتم تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد. عراق در این زمینه نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند چون ایرانی‌ها به عراق اعتماد دارند همان طور که آمریکایی‌ها به عراق اعتماد دارند و آنچه که وجود ندارد سازوکاری برای ارتباط بین تهران و واشنگتن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.