خبرنگاری از لاوروف پرسید: من می خواهم از شما درباره ایران سوال کنم.غرب ایران را به توسعه برنامه اتمی اش متهم می کند.این موضوع سبب قطع شدن مذاکرات شده است.تهران می گوید که اتحادیه اروپا به جای مذاکره واقعی به انتشار اطلاعات نادرست روی آورده است.موضع روسیه در این رابطه چیست؟چه اقدامی می تواند سبب موفقیت در مذاکرات شود؟

لاوروف:متاسفانه شرکای غربی ما تلاش می کنند که واقعیت ها را برعکس جلوه دهند.

وی افزود:دولت ترامپ به طور یکجانبه از تمامی توافق ها و از جمله برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که درباره این مسئله ایجاد شده بود,خارج شد و به طور مداوم ایران را مورد سرزنش قرار داد.اول از همه زمانیکه ترامپ این کار را انجام داد,ایران بیش از یکسال اقدامی در رابطه با عمل نکردن به تعهداتش در برجام انجام نداد.تنها زمانی که معلوم شد واشنگتن به توافق بازنمی گردد ایران به بازنگری در رابطه با تعهدات الزام آور خود در برجام روی آورد.آنها عمل به برخی از تعهدات الزام آور خود را متوقف کردند و یا اینکه آنها را محدود کردند.آنها همچنین اعلام کردند که به محض بازگشت آمریکا به توافق ایران افزایش غنی سازی اورانیوم و ساخت سانتریفیوژهای هوشمندتر را متوقف خواهد کرد.این اساس مذاکرات وین است.

او گفت:از ماه ژوئن شش دور مذاکره برگزار شد اما آمریکا و ایران به طور مستقیم با هم مذاکره نکردند.یک تیم هماهنگ کننده از طرف بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا ,چین,روسیه,آلمان ,فرانسه و انگلیس به وجود آمد.به طور کلی شش دور از مذاکره به ما این امید را داد که احیای توافقنامه در آینده ممکن باشد.سپس شاهد توقف اجتناب ناپذیر مذاکرات به خاطر انتخابات در ایران و تشکیل دولت جدید در این کشور بودیم.شرکای غربی ما صبور نیستند و می خواهند که این کار هر چه سریعتر انجام شود.آنها می خواهند که ایران عجله کند.

 

طرح وزیر صمت برای صنعت خودرو رویا هست؟

 

لاوروف گفت: لازم به یادآوری است که ایران بیش از یکسال برای بازگشت آمریکا به توافق صبر کرد.ایران شکیبایی خود را از دست داد و از توافق خارج شد و سپس انتخابات برگزار شد.این موضوعی طبیعی است.من نمی خواهم که ایرادی به تیم ایران بگیرم.اما آنها به فوریت با وظایف خود آشنا شدند و نشان دادند که حرفه ای هستند و با پیشنهاداتی بر سر میز مذاکره آمدند.شرکای غربی ما در ابتدا و به فوریت آنها را رد کردند اما سپس به این نتیجه رسیدند که این پیشنهادات ارزش مطالعه را دارند.به همین خاطر ما هم اکنون بر روی آنها کار می کنیم.مهمترین موضوع این است که ایران و آمریکا تعهدات خود را از سر بگیرند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: ایران معتقد است که آمریکا ابتدا باید تعهدات خود را از سر بگیرد زیرا این آمریکا بود که نخست توافق را ترک کرد. آمریکا هم ایران را به نقض توافق متهم می کند.آنها می خواهند که ایران گام نخست را بردارد.اما واشنگتن به تمامی مسئوولیت های خود بی توجهی نشان داده است.روسیه و چین پیش نویس طرحی برای آشتی جویی مطرح کردند. همتایان اروپایی ما هم در این رابطه با ما هم نظر هستند و بر روی این موضوع در وین مذاکره می کنند. آنها به خاطر کریسمس کاتولیک ها وقفه ای در مذاکرات ایجاد کرده اند اما مذاکرات پیش از آغاز سال جدید از سر گرفته می شود.

وی در پایان گفت: ایران اعلام کرده است که اگر آمریکا به تعهداتش پایبند باشد ,تهدید ایران با تحریم ها را که برخلاف توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ است ,متوقف کند آنگاه ایران متعهد خواهد شد تا پروتکل الحاقی با آژانس را در پادمان های جامع اجرایی کند.به نظرم دورنما خوب است.تا زمانی که بر روی همه چیز توافق نشود به منزله آن است که بر روی هیچ چیز توافق نشده است.این به معنای آن است که ما به یک راه حل خوب نیاز داریم.این راه حل باید عملی باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.