سرایت‌پذیری امیکرون چند برابر بیشتر از دلتا است؟

 پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص شیوع گونه امیکرون و تمهیدات برای کنترل این نوع ازکرونا در جامعه، اظهار کرد: از زمانی که این سویه در کشوری شناسایی شود، به شرط اینکه بر اساس همین سرعتی که اکنون شناسایی شده است حرکت کند، طی یک ماه سویه غالب کشورها می‌شود و در ایران هم ممکن است این اتفاق طی چهار هفته آینده رخ دهد.

وی اضافه کرد: گونه امیکرون متفاوت‌تر از نوع دلتا نیست و مسلما راه پیشگیری و کنترل این سویه جدید نیز کرونا متفاوت با گونه‌های قبلی نیست و همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون توصیه پزشکان است.

عقدک تاکید کرد: به افرادی که تاکنون به هر دلیل برای دریافت واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند توصیه می‌شود برای حفظ سلامت خود و افراد جامعه هر چه زودتر نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کنند؛ همچنین افرادی که دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند، لازم است نسبت به تزریق دز دوم و سپس دز سوم در مراحل بعدی اقدام کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی نیز برای شهروندان ضروری است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه رنگ‌بندی کرونایی استان به سمت رنگ آبی رفته است، مردم احساس می‌کنند وضعیت استان اصفهان در شرایط خوبی قرار دارد.

تفاوت سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا

وی تصریح کرد: سرایت‌پذیری سویه جدید بین ۴ تا ۵ برابر بیشتر از گونه دلتاست اگر خانواده‌ها پروتکل ‌ای بهداشتی را رعایت نکنند و عادی انگاری صورت بگیرد احتمال دارد دچار چالش شویم و به سمت پیک ششم کرونا پیش برویم، از همشهریان درخواست داریم برای انجام واکسیناسیون اقدام کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

سخنگوی دانشگاه  با اشاره به تفاوت گونه جدید کرونا با گونه‌های قبلی، اظهار داشت: تنها تفاوت نوع جدید سرعت انتقال و سرایت‌پذیری بالاست و به نظر می‌رسد تا پایان سال میلادی بیشتر کشورهای دنیا دچار این سویه جدید بشوند.

وی ادامه داد: از زمانی که در کشوری گونه ای جدید شناسایی می‌شود ظرف یک ماه تبدیل به سویه قالب در کشور می‌شود بنابراین این اتفاق ممکن است برای ما تا یک ماه آینده یا حتی کمتر بیفتد و تنها راه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.