توهم جدید اردوغان/ ترکیه به ده اقتصاد برتر جهان می‌رسد

به گزارشدنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، رییس جمهوری ترکیه روز شنبه اعلام کرد که خواهان ادامه رشد کشور از طریق سرمایه گذاری، اشتغال زایی، تولید و صادرات است.

اردوغان در مراسم افتتاح چندین مجموعه در استان جنوبی غازی‌عنتاب مدعی شد: ما بیش از همیشه نزدیک به هدفمان برای تبدیل کردن ترکیه به یکی از ۱۰ اقتصاد برتر دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه مقام ها زیر ساخت یک ترکیه بزرگ و قدرتمند در ۸۱ شهر را ایجاد کردند، افزود: غازی عنتاب با صنعت و ظرفیت خود یکی از شهرهای ما است که بیشترین بهره را از این هدف توسعه می‌برد.

رییس جمهوری ترکیه ادامه داد که ما در شهر غازی عنتاب در ۱۹ سال گذشته به ارزش ۴۵ میلیارد لیر ترکیه (بیش از ۴.۲ میلیارد دلار) سرمایه گذاری انجام دادیم.

پس از آنکه اردوغان از برنامه حفاظت از ارز ملی این کشور در برابر نوسانات بازار رونمایی کرد، ارزش لیر در برابر دلار آمریکا ۳۴ درصد رشد کرد.

همزمان با اعلام این برنامه، نرخ لیر ترکیه روز ۳۰ آذر ماه از ۱۸.۴ به ۱۲.۰۸ در برابر دلار کاهش پیدا کرد.

رویترز به نقل از انجمن بانک‌های ترکیه نوشت که پس از نطق اردوغان، حدود یک میلیارد دلار آمریکا در بازارها به فروش رفت. طبق محاسبات سه تن از بانکدارها، دوشنبه گذشته حدود یک تا ۱.۵ میلیارد دلار آمریکا از ذخایر ارزی این کشور به لیر تبدیل شد.

اصرار اردوغان برای کاهش نرخ سود بانکی سبب شده بود تا لیر تنها در ماه دسامبر ۴۰ درصد و در سال جاری میلادی ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست دهد.

گرچه آنکارا بهبود ارزش لیر را موفقیتی برای خود می‌داند، اقتصاددانان معتقدند که برنامه اقتصادی مبتنی بر کاهش نرخ سود بانکی متهورانه بوده و تورم ۲۱ درصدی فعلی در سال میلادی آتی به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.