محمد مهاجری: دولت رئیسی نمی‌داند می‌خواهد چه کند

نگاهی به دولت های بعد از جنگ تحمیلی نشان می دهد که هر کدام آنها یک شعار یا گفتمان مشخص داشتند از دولت هاشمی رفسنجانی که رویکرد سازندگی داشت تا دولت حسن روحانی که تنش زدایی در حوزه سیاست خارجی را هدف گرفت اما دولت سیدابراهیم رئیسی به کدام سو می رود، این سئوالی است که پس از ۵ ماه از تشکیل دولت سیزدهم هنوز بی پاسخ مانده است.

محمد مهاجری  درباره برنامه و شعار اصلی دولت سیزدهم گفت: دولت آقای رئیسی گفتمان ندارد، حال آنکه همه دولت های گذشته گفتمان داشتند، البته اینکه توانستند گفتمان خودشان را به نتیجه برسانند موضوع بعدی است اما تاکنون از دولت سیزدهم هیچ گفتمانی مشاهده نکردیم.

وی افزود: البته یکسری مباحث درباره رویکردهای دولت سیزدهم در زمان انتخابات یا اوایل دولت مطرح شد اما همه آنها سلبی بودند نه اثباتی. از مباحث سلبی گفتمان در نمی آید. گفتمان همیشه یک موضوع اثباتی است. در کل ادعای آقای رئیسی این بود که همه آنچه دیگران بودند ما می خواهیم نباشیم اما اینکه دولت سیزدهم می خواهد چه باشد تاکنون درباره اش حرفی زده نشده است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه دولت آقای رئیسی نمی داند برنامه اش چیست و چه کار می خواهد بکند، اظهار کرد: تا وقتی دولت آقای رئیسی گفتمان پیدا نکند، مجموعه او نمی تواند خط مشی ها، برنامه ها، استراتژی ها و تاکتیک های خودش را تعریف کند. مثلا موضوع مبارزه با فساد را مطرح کردند و گفتند «می رویم جلوی گلوگاه های فساد را می گیریم». این موضوع اصلا گفتمان نیست چون ایجابی نیست بلکه ماهیت سلبی دارد.

وی افزود: با وجودی که آقای رئیسی می گفت «دولتم جناحی نیست» اما کاملا خودش را وامدار بخش هایی از جامعه اصولگرایی می دانست که همان بخش ها نیز نشان دادند که نه تنها حرف های همدیگر را قبول ندارند، بلکه فاقد افراد کارآمد برای قبول مسئولیت بخش های مختلف اجرایی کشور هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: این حرف درستی است که اعضای تیم اقتصادی دولت با هم نمی سازند. آقای رضایی یک مدعی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری است و می گوید «برای اداره کشور طرح و ایده اقتصادی دارد» و توقع دارد که بخش هایی از حوزه های سیاستگذاری اقتصادی زیر نظر او اداره شود. اما وقتی حرفی درباره دو برابر شدن یارانه ها زد، وزیر اقتصاد آن دیدگاه را رد کرد. بعد هم رئیس جمهور تذکر داد که باید موضوعات اقتصادی را با معاون اول هماهنگ کنید. یعنی معاون اقتصادی نباید پایش را از گلیمش درازتر کند.

وی افزود: تیم اقتصادی دولت هماهنگ و منسجم نیست. جوانگرایی در دولت خوب است اما آقای رئیسی باید این موضوع را از معاونین وزرا شروع می کرد تا در 1404 با تعداد قابل اعتنایی وزیر بالقوه جوان مواجه شود اما در حال حاضر نه تنها دولت گفتمان و برنامه ندارد بلکه برای انتصابات خودش نیز فاقد استراتژی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.