پای امیکرون به اصفهان باز شد!

پژمان عقدک در گفت‌وگو با ایسنا، از شناسایی و تائید اولین مورد مثبت ابتلا به امیکرون در استان اصفهان خبر داد و اظهار کرد: ابتلای این فرد به سویه امیکرون قطعی است و تهران این موضوع را تائید کرده است.

وی با بیان اینکه اولین مبتلا به امیکرون مردی حدود ۳۰ ساله در شهرستان فلاورجان است، گفت: این فرد به‌صورت سرپایی و با علائمی مثل بدون درد، خستگی و کوفتگی مراجعه کرده و تست کرونا داده است، اما نیاز به بستری نداشته و حال عمومی او خوب است. تست کرونای همسر این فرد نیز مثبت است که احتمالاً به امیکرون مبتلا باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تشخیص ابتلا به سویه امیکرون فرایندی دارد، افزود: از بین تست‌های کرونایی که می‌گیریم و براساس یک‌سری ویژگی‌ها تست امیکرون نیز گرفته می‌شود که نتیجه این تست در تهران تائید می‌شود.

وی از احتمال شناسایی موارد دیگر ابتلا به امیکرون خبر داد و گفت: نباید منتظر جواب مثبت تست کرونای امیکرون بود، چون ویروسی که چنین قدرت سرایتی دارد، منتظر مجوز نمی‌ماند و در کل جامعه شیوع پیدا می‌کند. با این روند شاید تا آخر دی‌ماه شرایط پیک اتفاق بیفتد، درعین‌حال که به‌مرور تست‌های تشخیص امیکرون زیادتر می‌شود، بنابراین ممکن است به سمتی برویم که امیکرون به سوش غالب تبدیل شود.

عقدک با یادآوری اینکه سویه امیکرون با بقیه سویه‌ها فرقی ندارد، اما سرعت سرایت بالاتری دارد، گفت: برای مقابله با امیکرون مثل جهش‌های دیگر ویروس کرونا واکسیناسیون به‌ویژه دوز سوم اهمیت زیادی دارد، چون دوز اول به‌تنهایی کارایی ندارد، دوز دوم هم در برخی مقالات ثابت‌شده تا ۲۵ درصد می‌تواند اثربخش باشد، اما دوز سوم تا ۸۰ درصد مقاومت ایجاد می‌کند.

وی راهکار بعدی برای مقابله با امیکرون بعد از واکسیناسیون را رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و تصریح کرد: بهترین کار پیشگیری است، بنابراین استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست و شوی منظم دست‌ها، پرهیز از حضور در محیط‌های جمعی و اگر ناچار به حضور هستیم، تهویه محیط اهمیت زیادی دارد، وگرنه احتمال ابتلا به جهش جدید کرونا زیاد است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از احتمال بازگشت محدودیت‌ها خبر داد و گفت: اگر سرعت انتشار امیکرون در جامعه بالا برود ممکن است محدودیت‌ها شدت پیدا کند و برخی از محدودیت‌ها بازگردد، البته محدودیت‌ها به‌صورت هوشمند است و بیشتر شامل کسانی می‌شود که واکسن نزده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.