برنت تا نزدیکی مرز 80 دلاری پیش رفت

علی رغم شیوع روزافزون سویه جدید کرونا در سرتاسر جهان، قیمت نفت در روزهای اخیر صعودی بود به نحوی که قیمت هر بشکه نفت برنت در روز سه شنبه تا نزدیکی مرز ۸۰ دلاری نیز پیش رفت

 در حالی که ارزش طلای سیاه در ماه نوامبر بیش از 15 درصد کاهش یافته بود و تا کانال 60 دلاری نیز عقب نشینی کرده بود در ماه دسامبر ارزش هر بشکه از نفت برنت تاکنون بیش از 11 درصد افزایش داشته است.

بازدهی نفت

علت حرکت خلاف جهت نفت

بسیاری منتظر بودند تا با کشف و انتشار سویه اومیکرون در جهان و احتمال از سرگیری محدودیت ها و کاهش فعالیت های اقتصادی قیمت نفت مانند اتفاقی که در پیک پاندمی کرونا برایش رخ داده بود، روندی نزولی به خود بگیرد. دو دلیل عمده در روزهای اخیر از نظر کارشناسان سبب شده است تا نفت در برابر سویه جدید مقاومت کند. در وهله اول اختلالات به وجود آمده در سوی عرضه سبب از میان رفتن میان عرضه و تقاضا در این بازار شده است. اختلال عرضه از سوی اکوادور، لیبی و نیجریه قیمت نفت را در محدود 80 دلاری حفظ کرده است. این سه عرضه کننده نفتی دلایلی مانند مشکلات در عملیات تعمیر و نگه داری و همچنین تعطیلی برخیاز میادین نفتی را عامل اختلال در عرضه شان عنوان کرده اند.

از سوی دیگر افزایش انتظارات درباره کاهش ذخایر نفت آمریکا عامل دیگری است که این روزها از قیمت نفت پشتیبانی می کند. نظرسنجی رویترز پیش بینی می کند ذخایر نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی در مسیر نزولی قرار داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.