افزایش ناگهانی قیمت گوشت گوسفندی

 رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی خاطر نشان کرد: در یک هفته اخیر قیمت گوشت گوسفندی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش نرخ را تجربه کرد. دلیل این افزایش نرخ را باید در قرنطینه گوسفندان برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس جست‌وجو کرد.

علی اصغر ملکی با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت گوشت گوسفندی، گفت: دام‌ها با هدف صادرات در کرمانشاه و استان‌های جنوبی قرنطینه شده‌اند تا برای صادرات آماده شود؛ هر دام پیش از خروج باید ۱۴ روز در قرنطینه بماند.

وی با بیان اینکه دام‌ها از میادین جمع‌آوری شده‌اند، گفت: قرار است دام‌ها از مرز باشماق خارج شوند و همین مسئله باعث شده است که بازار داخلی دچار تنش شود. در حال حاضر دامدار دام خود را به فروشنده داخلی نمی‌دهد. چراکه فروشنده داخلی دام را کیلویی ۶۲ هزار تومان خریداری می‌کند این در حالیست که قیمت دام صادراتی کیلویی ۹۰ هزار تومان است. به عبارت دیگر دامدار می‌تواند دام را کیلویی ۳ دلار به خریدار عرب عرضه کند.

وی با بیان اینکه قیمت دام زنده کیلویی ۶۲ هزار تومان اعلام شده است، گفت: هیچ دامداری به پایین‌تر از این نرخ راضی نمی‌شود. وقتی قیمت دام زنده این باشد بعد از اینکه سر دام بریده شود حداقل گوشت آن به ۱۲۴ هزار تومان می‌رسد. هفته پیش شقه گوشت گوسفندی کیلویی ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان بود این در حالیست که با در پیش گرفتن سیاست صادرات قیمت گوشت گوسفندی به ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تومان رسیده است.

به گفته ملکی؛ ظرف ۵ روز گذشته گوشت گوسفندی کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. امروز قیمت ران گوسفند از ۱۷۰ هزار تومان هم گذشت.

وی با اشاره به بالا رفتن نرخ گوشت در میدان بهمن، گفت: میدان بهمن یکی از اصلی‌ترین بازارهای عرضه گوشت است در این میدان قیمت‌ها به نسبت واحدهای صنفی بسیار مناسب‌تر است چراکه تعداد فروش بالاست اما ۸ دی قیمت گوشت گوسفندی در این میدان به کیلویی ۱۲۸ هزارتومان است تعدادی از همکاران ما نیاز واحد صنفی خود را از اینجا تهیه می‌کند با احتساب سود قانونی ۱۰ تا ۱۵ درصد شقه گوشت گوسفندی حداقل ۱۴۹  تا ۱۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.

ملکی با بیان اینکه پاییز و زمستان باید روند صادرات متوقف شود، تصریح کرد: بهترین زمان برای صادرات ماه‌های ابتدای سال است یعنی اردیبهشت و خرداد است در این ماه‌ها ما مازاد دام داریم و صادرات دام خدشه‌ای در بازار داخلی ایجاد نمی‌کند. صادرات دام در مقطعی از سال در حال انجام شدن است که مسئولان ارشد کشور تاکید دارند که نباید قیمت کالای اساسی بالا برود.

این فعال صنفی با اشاره به پیشنهاد خود به مسئولان پشتیبانی امور دام، گفت: این سازمان متولی صدور مجوز برای صادرات دام است من بارها به آنها این موضوع را طرح کردم بنا به هیچ منطقی در ماه‌های پایانی سال صادرات دام موضوعیت ندارد. بسیاری از دامداران در سال جاری به‌دلیل خشکسالی دام‌های مولد را سر بریدند این دامی هم که مانده است را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کنند چیزی برای مردم باقی نمی‌ماند و آنها باید نظاره‌گر باشند.

ملکی در پایان خاطر نشان کرد: بنا به پیش‌بینی سازمان هواشناسی احتمال بارندگی در هفته آینده زیاد است در این شرایط حمل و نقل نیز دچار مشکل می‌شود در این شرایط اگر گوشتی در واحدهای صنفی عرضه شود توان خرید آن برای مردم وجود ندارد چرا که نرخ آن از این هفته بالاتر خواهد رفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.