ماهیت دولت جدید عراق اعلام شد

به گزارش المعلومه، محمد رسول، عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در سخنانی اعلام کرد: دیدار رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر "مثبت" بود و حاضران در این دیدار بر ساختن کشور و اولویت دادن به منافع عمومی متمرکز بودند.

وی افزود: دیدارهای مختلفی در دوره آتی با احزاب سیاسی وجود خواهد داشت تا به تفاهماتی دست یابیم و به یک نتیجه واحد برسیم.

رسول ادامه داد: طی ۹ روز آتی و قبل از برگزاری جلسه نخست پارلمان همه چیز آماده خواهد بود و دولت جدید عراق توافقی و با حضور اکثریت احزاب سیاسی است.

وی همچنین اعلام کرد: درباره ماهیت دولت جدید به توافقاتی دست یافته‌ایم اما بر سر اسامی نه. در جریان دیدارهای بعدی این موضوع نیز حل و فصل خواهد شد و رؤسای سه‌گانه (ریاست جمهوری، نخست‌وزیری و ریاست پارلمان) معرفی می‌شوند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که رهبران هیئت «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» متشکل از فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی، هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح و  قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق چهارشنبه در منزل شخصی مقتدی صدر در منطقه الحنانه (نجف اشرف) با وی ملاقات کردند.

صدر که ائتلاف او بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات به دست آورد (۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق) بارها با تشکیل دولت به شکل توافقی و حزبی مخالفت و اعلام کرده که دولت بعدی دولت اکثریت خواهد بود.

در انتخابات عراق ائتلاف «تقدم» به رهبری محمد الحلبوسی (که از بزرگترین ائتلاف اهل سنت محسوب می‌شود) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم، ائتلاف «دولت القانون» به رهبری نوری مالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.