راهکار دولت سیزدهم برای کاهش هزینه تولید گوشت قرمز و شیرخام

دولت سیزدهم با وجود همه مشکلات اقتصادی کشور، با اقدام حمایتی خود در صدور و ارایه دامدار کارت، تلاش فراوانی را برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش نقدینگی دامداران و دامپروران داشته است.

طی سال‌های اخیر تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی ها در کشور یکی از دغدغه‌های دامداران برای تامین علوفه و نقدینگی بوده است، زیرا پیش از این شرکت پشتیبانی امور دام برای تامین علوفه به طور امانی، اقدام به تامین نهاده دامی و علوفه ای می‌کرد اما برخی دامداران علاقه‌ مند بودند که از طریق نقدینگی علوفه تهیه کنند.

همچنین پیش از این دامداران و تولید کنندگان دامی، نهاده های مورد نیاز خود از جمله جو و علوفه دامی را از طریق سامانه بازارگاه با قیمت های مصوب و بخشی را از بازار آزاد یا قیمت های بالا تهیه می کردند و کمبود نقدینگی برای دامداران به یک نگرانی تبدیل شده بود.

به همین منظور دولت سیزدهم «دامدار کارت» را برای تامین هزینه‌ های دامداران روستایی و عشایری صادر کرد تا این کارت بخشی از هزینه‌ های دامداران را به طور نقدی پوشش دهد و بتوانند برای دام داشتی علوفه تهیه کنند.

در واقع بخشی از حمایت دولت جدید در قالب «دامدار کارت» با عاملیت بانک کشاورزی و ارایه تسهیلات ارزان قیمت به دامداران است به طوری که بانک کشاورزی با همکاری بانک مرکزی توانسته اعتباری را برای کمک به نقدینگی دامداران در نظر بگیرد و این اعتبار با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد در قالب کارت خرید نهاده دامی در اختیار دامداران قرار گرفت که برای تهیه علوفه، ذرت، کنجاله و جو تعبیه شده است.

مبلغ در نظر گرفته شده در دامدار کارت برای هر دام سبک ۳۰۰ هزار تومان و برای هر دام سنگین ۷۰۰ هزار تومان است. براساس اقدام وزارت جهاد کشاورزی جامعه دامداران روستایی می‌توانند متناسب با نوع دام خود کارت‌های تسهیلات با مبلغ  ده، ۲۰ و ۵۰ میلیون تومانی دریافت کنند.

دامدار کارت با کارمزد یک درصد و با مهلت استفاده یک ساله است تا بخشی از نیاز دامداران مرتفع شود و دولت  تلاش دارد با حمایت های فنی و اعتباری و یارانه ای حداکثر تخفیف سود تسهیلات را روی این کارت برای دامداران لحاظ کند.

البته سال گذشته نیز برای حمایت از تولید، «کشاورز کارت» با اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومان با نرخ ترجیحی در اختیار کشاورزان و زارعین قرار گرفت و امسال با اقدام دولت سیزدهم «دامدار کارت» به دامداران اختصاص یافت به طوری که اعتبار آن با دستور وزیر جهاد کشاورزی قابل افزایش است.

دامداران توسط سازمان های جهاد کشاوری استان ها و شهرستان ها شناسایی و کددار شده اند و با معرفی به شعب بانک کشاورزی می توانند دامدار کارت خود را دریافت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.