جزئیات گفت‌وگوی بایدن و رئیس‌جمهور اوکراین

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پس از گفت و گوی تلفنی با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد با رئیس جمهوری آمریکا در مورد همکاری برای تضمین صلح اروپا گفت و گو کرده است.

رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که اولین گفت و گوی بین المللی سال ۲۰۲۲ با رئیس جمهوری آمریکا ماهیت ویژه روابط ما را ثابت می‌کند. 

زلنسکی افزود: اقدامات مشترک اوکراین و آمریکا برای تضمین صلح در اروپا، جلوگیری از تشدید تنش‌ها، اصلاحات و مقابله با انحصارطلبی مورد گفت وگو قرار گرفت. 

وی تاکید کرد از "حمایت بی‌دریغ" رئیس جمهور آمریکا از کشورش قدردانی می‌کند. 

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت و گو کرد و در این گفت و گوی تلفنی که نخستین تماس دو رهبر در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ است، گفت که در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، آمریکا و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد. 

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید شامگاه یکشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن در این گفت و گوی تلفنی تصریح کرد که اگر روسیه حملات بیشتری به اوکراین انجام دهد، آمریکا و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد. 

وی افزود: رهبران دو کشور از تلاش‌های دیپلماتیک، که از هفته آینده با گفتگوی دوجانبه ثبات استراتژیک، از طریق شورای ناتو-روسیه و سازمان امنیت و همکاری در اروپا آغاز می‌شود، حمایت کردند. 

به گفته جن ساکی، بایدن در گفت و گو با زلنسکی بر تعهد آمریکا، متحدان و شرکای آن به اصل حمایت کامل از متحدان تأکید کرد. 

قرار است گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی) ، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.