ترور سردار سلیمانی چطور به منافع آمریکا در عراق لطمه زد؟

با گذشت دو سال از ترور سردار سلیمانی، نیروهای آمریکایی اعلام کرده‌اند که به عملیات رزمی خود در خاک عراق خاتمه داده‌اند. این در حالی است که در طی این مدت حملات علیه مواضع آمریکا در این کشور هم‌چنان ادامه داشت. با وجود آن‌که دستور ترامپ برای عملیات ترور با بهانه دفاع از امنیت ملی ایالات متحده صادر شد، اما برخی تحلیل‌گران معتقدند این مسئله به عکس چنین ادعایی موجب وارد شدن ضربات بیش‌تری به امنیت ملی ایالات متحده شده است.

در این شرایط، ویل اسمیت، تحلیلگر مسائل امنیتی و منطقه ای با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیل نشنال اینترست با عنوان « چگونه ترور [سردار] سلیمانی به منافع آمریکا در عراق لطمه زد؟ » استدلال کرده که پیامدهای عملیات ترور باعث وضعیتی کاملا به خلاف از پیش تعیین شده بیانجامد.

احیای بازدارندگی در عراق

به نوشته نویسنده این یادداشت، در ژانویه ۲۰۲۰، تنها چند روز پس از ترور سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط ایالات متحده، در شرایطی که ایران با حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد که منجر به زخمی شدن بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی شد، به این عملیات تروریستی پاسخ داد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در یک سخنرانی با عنوان «احیای بازدارندگی در برابر ایرانی‌ها» ادعا کرد که این عملیات ترور به دنبال احیای «بازدارندگی» در برابر ایران بوده است.

با این حال به اعتقاد اسمیت، تقریبا دو سال پس از طرح این ادعا، افزایش چشم‌گیر حملات علیه منافع ایالات متحده در عراق، بیان‌گر آن است که موقعیت آمریکا از آن زمان هم ضعیف‌تر شده است. در واقع تشخیص این مسئله چندان دشوار نیست که تصمیم به ترور [سردار] سلیمانی نوعی سوءاستفاده بی‌مورد از قدرت اجرایی توسط دونالد ترامپ بود که در نهایت ضربه بزرگی به منافع ایالات متحده وارد آورد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «پیامدهای ترور سردار سلیمانی برای آمریکا» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.