مخالفت آمریکا با حضور روس‌ها در قزاقستان

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در پی ناآرامی های اخیر در قزاقستان به درخواست کمک دولت این کشور از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و حضور نیروهای روسیه، واکنش نشان داد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود: ما بسیار نگران وضعیت اضطراری کنونی در قزاقستان هستیم و از مقامات قزاقستان می خواهیم  به این وضعیت به صورت  مناسب با رعایت حقوق معترضان پاسخ دهند.

این مقام دولت بایدن درعین حال ادعا کرد: ما همچنین خشونت از سوی هر طرف از جمله خشونت علیه نهادهای دولتی در قزاقستان را محکوم و با نگرانی وضعیت قزاقستان را دنبال می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: به نظرم مقامات و دولت قزاقستان قطعا توانایی رسیدگی مناسب به اعتراض ها را  به شیوه‌ای که هم حقوق معترضان محترم شمرده شده و هم قانون و نظم حفظ شود، دارند. بنابراین روشن نیست چرا به کمک خارجی احساس نیاز می کنند. از این رو در تلاش هستیم بیشتر در این مورد بدانیم.

بلینکن همچنین اظهار داشت: از نیروهای حافظ صلح و مجریان قانون در قزاقستان می خواهیم به استانداردهای حقوق بشر بین المللی برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز پایبند بمانند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: یک درس در تاریخ اخیر این است که وقتی روس‌ها در خانه شما هستند، گاهی اوقات بسیار دشوار است که آنها را خارج کنید.

بلینکن روز پنجشنبه به وقت محلی نیز در پی ناآرامی های قزاقستان با مختار تیلو بردی وزیر امور خارجه این کشور گفت و گو و بر حمایت آمریکا از نهادهای قانونی قزاقستان و آزادی رسانه ها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه از تصمیم خود برای درخواست کمک از پیمان امنیت جمعی برای کمک به قزاقستان خبر داد.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شد.

به گفته توکایف، مردم قزاقستان از این درخواست کمک، حمایت می‌کنند و چنین اقدامی برای مقابله با تروریست‌ها لازم است.

رئیس جمهوری قزاقستان گفت که رویدادهای روزهای اخیر در این کشور را اقدامات خصمانه خارجی می‌داند که از پیش برنامه ریزی و تامین مالی شده است.

معترضان در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان روز چهارشنبه با حمله به محل سکونت رییس جمهوری این کشور، خانه او را به آتش کشیدند. همچنین در درگیری‌های روز چهارشنبه، ۸ نیروی امنیتی قزاقستان کشته شدند.

دولت قزاقستان روز چهارشنبه درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سراسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور استعفا کرد. وزارت کشور قزاقستان نیز اعلام کرد به دنبال رویدادهای ساعات گذشته در این کشور که با اعتراض‌های گسترده مردمی همراه بوده  است. بنابر اعلام وزارت کشور قزاقستان، بیش از ۳ هزار تن در جریان ناآرامی ها در اعتراض به افزایش بهای گاز در این کشور دستگیر و ۲۶ تن از نیروهای امنیتی کشته شدند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «برناما»،  این گزارش ابتدا در شبکه رسمی دولت قزاقستان موسوم به «خبر ۲۴» منتشر شده که بر اساس آن، دست کم ۱۸ تن از نیروهای نظامی زخمی شده اند. در حال حاضر نیروهای امنیتی با هدف برقرای نظم و امنیت در ۷۰ مرکز در این کشور مستقر شده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.