خوش بینی طرف‌های مذاکره نسبت به روند مذاکرات وین

در بحبوحه دور هشتم مذاکرات احیای برجام در شهر وین، طرف‌های مذاکره نسبت به روند مذاکرات اظهار خوش‌بینی کرده‌اند.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، وزیرامور خارجه آمریکا، شب گذشته، در گفت‌وگویی مجازی با خبرنگاران گفته علی‌رغم وجود اختلافات جدی میان آمریکا و روسیه در مسائلی از قبیل بحران اوکراین، این دو کشور همکاری‌های مشترکی در مسائلی مانند تلاش برای احیای توافق هسته‌ای برجام دارند.

بلینکن در شرایطی این سخنان را اظهار کرده که روز گذشته ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام و رادیو آر‌ام‌سی در پاسخ به پرسشی پیرامون مذاکرات جاری در شهر وین پیرامون احیای برجام گفته بود «در این زمینه پیشرفت‌هایی به دست آمده است». با این حال او متذکر شده بود که  زمان برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران رو به پایان است. او تاکید کرده بود که متقاعد شده که امکان رسیدن به توافق وجود دارد، ولی زمان چندانی باقی نمانده است.

8

هم چنین روز گذشته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی اعلام کرد همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین قبول دارند که پیشرفت‌هایی در مسیر حصول توافق و برداشتن تحریم‌ها به دست آمده است. با این حال او یادآور شده که احیای برجام نیازمند تداوم تلاش‌های مضاعف ضروری است. او این توئیت را در واکنش به اظهارات لودریان منتشر کرده است.

شبکه العربیه هم خبر داده که  در حاشیه مذاکرات احیای برجام در شهر وین، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، با عبدالله بن خالد بن سلطان، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیدار کرده است. بر اساس این گزارش، آن‌ها درباره آخرین تحولات در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام صحبت کرده است و نماینده عربستان را در جریان این گفت‌وگوها قرار داده است. طبق این گزارش عبدالله بن خالد بن سلطان هم‌چنین روز گذشته با فیلیپ ایریرا، رئیس هیئت مذاکره‌کننده فرانسه در گفت‌وگوهای احیای برجام دیدار و گفت‌وگو کرده است. پیش از این نماینده عربستان در وین نیز میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.