مخالفان لایحه بودجه 1401 چه گفتند؟/ کم کردن ردیف بودجه لابی‌گری را افزایش می‌دهد

مهرداد گودرزوند چگینی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: دولت تلاش دارد بخشی از مشکلاتی را که از دهه های گذشته به او منتقل شده، در لایحه بودجه لحاظ کرده و رفع کند. اما همگی باید توجه داشته باشیم که توجه به این لایحه باید با واقعیت باشد. اگرچه این لایحه نقاط مثبت زیادی دارد اما همچنین می تواند مشکلات عدیده ای را برای جامعه ایجاد کند.

نماینده مردم رودبار در مجلس با اشاره به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه عنوان کرد: هرکجا خواستیم یک موضوع دو نرخی را به یک نرخی تبدیل کنیم شاهد این بودیم که یک شوک به بازار وارد شده است و بر تورم کشور افزوده شده است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با لحاظ جایگزین آن باشد. دولت در این خصوص می گوید پرداخت های نقدی را جایگزین قرار می دهیم که این خود آثار خوبی بر جامعه ما ندارد. دولت در دو ماه گذشته هیچ مدلی برای پرداخت نداشته است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه کم کردن ردیفهای بودجه نکته بعدی این لایحه است، ادامه داد: این موضوع چانه زنی و لابی گری را افزایش می دهد و موجب رانت و از بین رفتن شفافیت می شود. موضوع مالیاتها نکته بعدی است هنگامی که شرایط اقتصادی کشور در شرایط رکود می باشد، گرفتن این مالیاتها به معنای خالی کردن جیب مردم و پول گرفتن از مردم می باشد، این مالیاتها بر سفره مردم فشار می آورد و مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در لایحه بودجه در حوزه افزایش حقوق، میانگین ۱۰ درصدی در نظر  گرفته شده، این در حالی است که این افزایش در برنامه توسعه متناسب با تورم پیش بینی شده است. از سوی دیگر در این لایحه افزایش مدت خدمت نیز از ۳۰ سال به ۳۲ سال مورد توجه بوده و باید مشخص شود این موضوع چه معنایی دارد؟.

گودرزوند چگینی در پایان اضافه کرد: لایحه بودجه نقاط قوتی نیز دارد چرا که ما در شرایط وخیم اقتصادی و تحریمها قرار داریم. جسارت دولت هم برای ورود به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ستودنی است اما این موضوع نباید به گونه ای رقم بخورد که موجب تحریک مردم شود.

افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان با تورم همخوانی ندارد

علیرضا پاک فطرت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: مخالفت بنده در جهت تقویت لایحه است. بودجه پیشنهادی سال آینده مشکل معیشتی مردم را حل نمی‌کند، زیرا با تفکری نوشته شده که در چند سال گذشته بودجه براساس آن نوشته شد. زمانی بودجه می‌تواند مشکل معیشت را حل کند که اشتغالزایی داشته باشد و زمانی اشتغالزایی محقق می‌شود که بودجه عمرانی افزایش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ نگاهی به پروژه‌های عمرانی نشده است، اظهار کرد: ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور موجود است که بیش از ۱۰ سال از عمر آنها گذشته است اما در بودجه سال آتی به آنها توجه نشده است. راه‌ها و زیرساخت‌های عمرانی روستایی در لایحه بودجه سال آینده مغفول مانده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه رضایت‌بخشی در لایحه بودجه دیده نمی‌شود. امروز تقریبا همه کارمندان از افزایش حقوق‌ها در سال آینده ناراضی هستند به جز مدیران بانک‌ها و مدیران شرکت‌های خصولتی. برای یکبار هم که شده نحوه پرداخت حقوق‌ها باید تغییر کند. باید از خرید زمان به خرید کار و فعالیت از کارمندان حرکت کنیم؛ در کجای دنیا این میزان از بودجه صرف حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری می‌شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: در بودجه سال آتی بیش از ۶۰ درصد مالیات‌ها افزایش داشته است بدون این‌که تغییری در تولید کشور ایجاد شود، چگونه می‌خواهیم این مالیات را از مردم بگیریم؟ افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان با تورم ۴۰ درصدی همخوانی ندارد، بدین ترتیب سفره مردم در سال آینده کوچک‌تر می‌شود.

پاک‌ فطرت در پایان گفت: به جای آنکه قیمت بنزین سالانه افزایش یابد ما آن را هفت سال ثابت نگه داشتیم و یک مرتبه آن را چند برابر کردیم. در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز قیمت سوخت تعیین تکلیف نشده است و مردم نمی‌دانند که دولت قرار است در این حوزه چه کند؟ ما ۱۲۱۰ دستگاه داریم که از بودجه پول می‌گیرند اما معلوم نیست این پول را چه می‌کنند؟ با این بودجه فاصله طبقاتی در سال آینده بیشتر می‌شود. امیدواریم دولت بودجه را اصلاح کند. کار اصلی مجلس شورای اسلامی تصویب و نظارت بر اجرای بودجه است که متاسفانه نظارت مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ ضعیف بود.

در بودجه سال آینده مالیات رشد قابل توجهی دارد

جعفر قادری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱ به عنوان مخالف کلیات گفت: مخالفتم از لحاظ لزوم اصلاحات کافی در بودجه است، در نهایت معتقدم به دلیل نبود زمان کافی باید به کلیات بودجه رای دهیم چون دولت در سال اول کاری خود هم قرار دارد.

وی افزود: در بودجه سال آینده رشد ۸ درصدی اقتصادی پیش بینی شده که منابع تحقق آن وجود ندارد، به همین دلیل رسیدن به این میزان رشد امکان پذیر نیست. از طرف دیگر فروش اوراق در لایحه دولت کاهش یافته اما در عمل سازوکاری پیش بینی شده است که معتقدم فروش اوراق را بیشتر می کند، همچنین اختیاراتی به وزرا درباره توزیع قیر و ارزش افزوده داده شده که این شکل از قانونگذاری درست نیست و کار نظارت را سخت می کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بودجه سازوکار کاملی برای صندوق توسعه پیش بینی نشده، گفت: منابع چندانی برای تامین زیرساختها پیش بینی نشده، دولت ۱۵ درصد هزینه های جاری را کاهش داده اما این مقدار کافی نیست. برخی احکام سال گذشته در لایحه حذف شده احکامی که سودمند بود. علاوه بر این درباره واگذاری نفت در برابر انجام طرحها و پروژه های عمرانی و انجام تهاتر توجه لازم صورت نگرفته است، می توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. انتظار می رود دولت برای حل مشکل آب هم منابع کافی را در نظر بگیرد.

قادری گفت که درباره مالیات رشد قابل توجهی دیده شده است. دولت باید تا پایان سال قانون پایانه های فروشگاهی را اجرا کند تا امکان وصول مالیات باشد.

چرا صدای شکستن ستون فقرات مردم را نمی‌شنوید؟

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس ضمن مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: نباید به بررسی کلیات لایحه بودجه نگاه سیاسی داشته باشیم برخی می گویند چون این اولین لایحه بودجه دولت آقای رئیسی است باید تصویب شود اما ما باید نگران شکاف میان ملت و حاکمیت باشیم و این مهمترین اولویت ما می باشد.

وی افزود: اگر دولت دچار خطای محاسباتی شد ما باید آن را توجیه کنیم یا به او هشدار بدهیم رهبری معظم انقلاب فرمودند که محافظه کاری قتلگاه انقلاب است و ما هم باید توجه کنیم که محافظه کاری هیچ نسبتی با انقلابی گری ندارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عدم شفافیت، رویکرد ضعیف عدالت اجتماعی و عدم انقباضی بودن لایحه بودجه ۱۴۰۱ را از جمله مشکلات این لایحه عنوان کرد و گفت: آیا با تصویب کلیات امکان اصلاح احکام وجود دارد؟ در نظر گرفتن ۱۵ میلیارد دلار با نرخ ۲۳ هزار تومان حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان مابه تفاوت تغییر ارز ترجیحی در منابع بودجه خواهد داشت که ۲۳ درصد منابع بودجه می باشد. این اصلاحات در مجلس انجام نخواهد شد و دولت خود باید این کار را انجام دهد.

عسگری عنوان کرد: ۸۰ درصد واردات کشور ما کالاهای واسطه ای و سرمایه یعنی مواد اولیه تولید است و شرایط در این لایحه به گونه ای است که هم به کالاهای اساسی و هم به تولید داخلی صدمه وارد شود. توجه کنیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارز جهانگیری نیست؛ ارز جهانگیری ۱۲۰۰ قلم کالای غیر ضروری را شامل می شد این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی ۵ قلم کالای اساسی دارو و گندم را در برمی گیرد.

نماینده مردم کرج در مجلس بیان کرد: اقتصاد ما به موضوعاتی همچون حامل های انرژی، نرخ  ارز ، قیمت کالاهای اساسی حساس می باشد  و نباید شوکهای انفجاری به آن وارد کرد. مردم توان تحمل شوک تورمی جدید را ندارند. بیش از ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر هستند و میلیون میلیون خانوار در حال رفتن به سوی زیر خط فقر هستند. ستون فقرات مردم در حال شکستن است چرا صدای ان را نمی شنوید؟ مردم تحمل فشار جدید را ندارند. سفره مردم از گوشت و برنج خالی شده می خواهید نان و پنیر را هم از آن حذف کنید؟ جامعه مستعد این اقدامات نیست؛ جامعه را دچار التهاب نکنید و توان مردم را بسنجید.

دولت جایگزین مناسبی برای حذف ارز ترجیحی ندارد

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز(یکشنبه)در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: جایگزین مناسبی برای حذف ارز ترجیحی وجود ندارد و این یعنی فشار بر امنیت غذایی، تورم بیشتر و انواع دیگر مشکل‌ها.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از افزایش ۶۲ درصدی مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: افزایش مالیات، تولید را متأثر خواهد کرد. بر خلاف شعارهای داده‌ شده، بر مالیات دهنده‌های سابق فشار وارد می شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس از افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها انتقاد کرد و گفت: چرا به اسم بودجه انقباضی، مالیات ۶۰ درصد گران می‌شود اما حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، لایحه بودجه ۱۴۰۱ تورم مضاعفی خلق خواهد ‌کند.

فرهنگی با بیان اینکه ردیف بسیاری از پروژه‌ها حذف شده است، گفت: این بسته سیاستی باید به دولت برگردد و تجدید نظر شود. ردیف‌های مربوط به نفت در لایحه بودجه عملیاتی نیست و قابلیت اجرایی ندارد. خواهش بنده این است که دولت محترم لایحه را بازنگری کند چرا که این امکان در مجلس وجود ندارد.

در بودجه سال آینده مالیات ۷۰ درصد افزایش دارد

سیدکاظم دلخوش در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: رئیس جمهور امروز در مجلس بیان کرد که حقوق کارکنان را اصلاح کرده، حال اینکه این مصوبه مجلس در قانون مدیریت خدمات کشوری است و چیز جدیدی نیست، دولت در بودجه سال آینده افزایش حقوق زیر ۱۰ درصد را پیش بینی کرده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی با اشاره به مخالفت مجلس با کلیات طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضاییه گفت: رئیس جمهور می گوید که مجلس به این طرح رای نداده است، حال اینکه دلیل مخالفت مجلس صحبتهای رئیس سازمان استخدامی در مجلس و نامه علنی دولت مبنی بر مخالفت بود. مجلس براساس نظر دولت با این کلیات مخالفت کرد، در غیر این صورت این طرح در مجلس تصویب می شد.

وی با اشاره به اظهارات موافقان کلیات بودجه گفت: هیچ کدام از نمایندگان موافق به صورت کامل موافقت نکردند، بلکه گفتند که در تلفیق اصلاحات صورت گیرد، حال اینکه بودجه ای که ۷۰ درصد آن مشکل دارد را چطور می خواهید اصلاح کنید، نمونه آن افزایش ۷۰ درصدی مالیات در بودجه است.

وی افزود: از طرف دیگر دولت برای فروش نفت، قیمت دلار ۲۳ هزار تومانی در نظر گرفته است چرا نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده اگر تحریم ادامه پیدا کند که قیمت دلار بیشتر می شود، اگر تحریم برداشته شود باید نرخ دلار کم شود اینکه قیمت ارز را اینگونه در نظر می گیرند یعنی فشارها به مردم اضافه می شود.

دلخوش گفت: دولت می خواهد ارز ۴۲۰۰ را حذف کند، آن هم برای کالاهایی که مستقیم با شکم مردم در ارتباط است، نتیجه افزایش هزینه حمل و نقل و سایر هزینه ها است. فکر نکنید که فقط ارز ترجیحی از ۲۳ قلم را حذف می کنید بلکه این کار بر روی ۷۰۰ یا ۸۰۰ قلم کالا اثر می گذارد، امروز دامداران و مرغداران نمی توانند علوفه مورد نیاز برای دام خود را تامین کنند، این یعنی شما باید به دنبال واردات گوشت یخ زده باشید، تزریق پول کم به مردم با افزایش  فزاینده تورم یعنی دست کردن در جیب مردم و نابودی تولید.

وی با بیان اینکه دولت بر چه اساسی به رشد ۸ درصدی رسیده است؟ گفت: با این وضعیت قیمت نهاده های کشاورزی ۵ برابر افزایش پیدا می کند، از طرف دیگر اختیاراتی به استانداران برای بحث صندوق توسعه و سرمایه گذاری بخش خصوصی داده شده که کار درستی نیست. با کلیات مخالفت کنید تا دولت اصلاحات لازم را در بودجه اعمال کند.

بودجه ۱۴۰۱ با شعارهای رئیس جمهور ناسازگار است

روح الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: امروز یوم الحساب دولت است و مهمترین تصمیم سالانه مجلس گرفته می شود. امروز مجلس است که مطالبه گر است نه دولت و ما آمده ایم که شعارها و صحبت هایی که رئیس جمهور قبلا اینجا گفتند در این لایحه ارزیابی کنیم. اگر ارزیابی در کار نباشد، با حرف و حدیث نمی شود.

وی با بیان اینکه ۵ ایراد اصلی به کلیات این بودجه دارم، عنوان کرد: منکر تغییرات جزئی خوب آن نیستم. اما لایحه پنج ایراد اصلی دارد که معتقدم ما نمی توانیم در مجلس اصلاح کنیم و باید به دولت برگردد و دولت شاکله بودجه را دوباره بنویسد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اولین ایراد به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، تصریح کرد: بودجه به شدت دلاریزه خواهد شد و دیگر ما نمی توانیم ادعای تقویت پول ملی را داشته باشیم. چگونه است که سال گذشته نرخ محاسبه دلار ۱۱.۵۰۰ بود، اما امسال آقایان در بودجه ۲۳ هزار تومان اعلام کرده اند. آیا این به معنای بالا بردن کف قیمت دلار جامعه است. دولت با چه تدبیر و استدلالی این کار را کرده است؟ نسبت بودجه با دلار بسیار منفعلانه است. ضمنا واردات هم قرار است با BTS محاسبه شود که به معنای این است که شاهد تورم ۵ برابری کالاهای وارداتی خواهیم بود.

ایزدخواه خاطرنشان کرد: هم کالاهای اساسی و هم کالاهای وارداتی را گران می کنیم. با تجدید دارایی در بانک ها و بورس تورمی نیز در آنها خواهیم داشت که این تورم های چندگانه به دشمن پیام می دهد که تورم تحریمی را بر اینها بیفزاید و شاهد تورم پول داغ باشیم و پول نقدینگی به جریان خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم ملاک است، گفت: یارانه نقدی جبران کننده نبوده و نیست. مهم قدرت خرید است و این مبلغ یارانه نقدی که به حساب خانوارها واریز می کنیم دل خوش کنک است و قدرت خرید را جبران نمی کند. یک مفروض نانوشته در بودجه است. ما  در کمیسیون تلفیق سوال کردیم که نرخ دلار در سال آینده قرار است چند باشد؟ که دولت در بودجه جوابی به آن نداده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: ما امروز صحبت از کالاهای اساسی می کنیم. ارز ترجیحی با ارز جهانگیری بسیار متفاوت است و به هفت قلم کالای اساسی این یارانه را می دهیم که اگر آن را حذف کنیم ممکن است اتفاقاتی از جنس قزاقستان بیفتد. آقایان دولت امضا دهند که چه کسی مسئول حذف ارز و تبعات آن خواهد بود؟ هنوز مجلس بودجه را تصویب نکرده برخی آقایان اظهار نظر می کنند.

وی با اشاره به اینکه بودجه عدالت محور نیست، گفت: امروز طبق آمار ۲۵ میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند، آقایان بگویند که از اجرای این بودجه چقدر این تعداد کاهش پیدا می کند و در این رابطه عدد بدهند. اینکه بگویند هر طرحی شما دارید ما خریداریم، بودجه برای همین است. مسئولان سازمان برنامه و بودجه بفرمایند که این بودجه قرار است چند نفر از این خانوارهای زیر خط فقر را نجات دهد؟

وی با بیان اینکه اسمی از اقتصاد مقاومتی در بودجه ۱۴۰۱ نیامده است، گفت: همچنین اسمی از جهش تولید نیامده و عقبه فکری بودجه به شدت می لنگد. این آدرس غلطی که یکی از نسخه نویسان دولت های سابق داد که ما ابر تورم در پیش داریم، همچنان بر این بودجه سایه می اندازد. دولت فقط کسری بودجه خود را دیده است و مسائل تبعیض طبقاتی، قدرت خرید و رکود حاکم بر تولید را ندیده است.

ایزدخواه تصریح کرد: به خاطر ۱۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی داریم بودجه ضد مردمی و تورم زا و بودجه ای که به دلار اعتبار بیشتری از گذشته می دهد، می نویسیم. بعضی از افراد کم اظهاری در درآمدهای دولت می کنند که باید شورای امنیت به آن رسیدگی کند. چرا در وضعیتی که دارد وضعیت فروش نفت خوب می شود برخی از آقایان شبهه انداخته و در مورد درآمدهای دولت کم اظهاری می کنند.

ایزدخواه در پایان گفت: این بودجه با شعارهای رئیس جمهور مبنی بر دولت مردمی و قوی و عدالت به شدت ناسازگار است چرا که با مبانی دولت قبل نوشته شده و این بودجه را بودجه آقای روحانی و نوبخت می دانم و معتقدم به آقای رئیسی کمک کنیم و بودجه را برگشت دهیم تا بودجه آقای رئیسی را دریافت کنیم.

پیش‌بینی رشد ۸ درصدی در لایحه بودجه سال آینده مبنای علمی ندارد

جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: بیگانگان بدانند هیچ شکافی میان مجلس و دولت نیست، مجلس برای رفع مشکلات مردم پشتیبان دولت است.

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: هم سخنان رئیس جمهور و هم اظهارات موافقان حکایت از آن دارد که در بودجه ۱۴۰۱ اشکالاتی مشاهده می شود، برای مثال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و موضوع حقوق کارکنان دولت و یک میلیون نیروی انسانی قرارداد شرکتی و طرحی از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: رئیس جمهور اشاره کرد که در خصوص فقرزدایی اقدام کنند، این در حالیست که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند که مردم منتظر لایحه کارشناسی دولت باشند.

نماینده مردم رشت در مجلس عنوان کرد: پیش بینی رشد هشت درصدی در بودجه سال آینده مبنای علمی ندارد. ۳۶ درصد بودجه به نفت وابسته است و تامین اجتماعی هم مطالبات زیادی از دولت دارد که این موضوع در بودجه دیده نشده است.

کوچکی نژاد در پایان بیان کرد: منابع پیش بینی شده برای طرح جهش مسکن کفاف ساخت یک میلیون مسکن را نمی‌دهد. صرفا ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با برنامه ریزی‌های انجام شده همخوانی ندارد. بسیاری از ردیف‌ها کاهش یافته و نهادها و سازمان‌های مختلف ذیل بخش‌ها و وزارتخانه‌ها دیده شده است. این موضوع موجب افزایش بروکراسی اداری خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.