خطیب‌زاده: براساس واقعیت مذاکره می‌کنیم/ نمی‌شود طرف مقابل لاک‌پشتی حرکت کند ما با سرعت نور

سعید خطیب زاده روز دوشنبه در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، در مورد زمان برگزاری دور پنجم مذاکرات با عربستان و اینکه آیا مواضع عربستان نسبت به لبنان و حزب‌الله تاثیری در مذاکرات داشته است، گفت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و ما تلاش کردیم به‌رغم پرونده‌های اختلافی که وجود دارد، بر مبنا مصلحت فاصله‌گذاری در نقاط مختلف، با صراحت و تلاش، روابط پایدار و گفت‌وگوهایمان را ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در موضوع لبنان، طرف‌های خارجی سعی می‌کنند در این کشور دخالت کنند، افزود: همه باید به حاکمیت بومی اقوام احترام بگذارند. جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا هم‌افزایی بیشتری میان گروه‌های لبنانی شکل بگیرد.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور هیاتی از عربستان در وین، گفت: این ملاقات‌ها محدود به عربستان نیست و تمام کشورها در وین رفت و آمد می‌کنند ضمن اینکه این رایزنی‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست و در گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌داد.

وی اضافه کرد: تمامی کشورها از جمله عربستان سعودی بر اساس خواست دوجانبه و ملی به وین سفر می‌کنند. این ملاقات‌ها و مذاکرات دوجانبه از زمان برجام نیز به شکل حضوری یا تلفنی وجود داشته است.

این دیپلمات کشورمان همچنین با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به عمان گفت: سفر وزیر امور خارجه به عمان یک روزه است و ممکن است که سفر به یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به این سفر افزوده شود و تا عصر در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود.

خطیب‌زاده همچنین در مورد مشکلات حق آبه میان ایران و افغانستان هم گفت: در دیدار روز گذشته در مورد حق آبه ایران، گفت‌وگو های موثری داشتیم و کمیسرهای عالی آب در مورد گفت وگو خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر هیات طالبان به تهران و ‌رایزنی‌های این هیات در تهران، گفت: وضعیت امروز افغانستان دغدغه بزرگ جمهوری اسلامی ایران است، سفر هیات افغانستانی در چارچوب این دغدغه‌ها بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: گفت و گوهای بسیار خوبی صورت گرفت و تلاش شد در مورد همکاری‌های مالی پولی، بانکی و تعاملات و همچنین تجارت در حوزه انرژی و سوخت، توافقات در حوزه اجرایی شدن نزدیک شود که این سفر هم بسیار موفق بود و از تلاش برای ایجاد دولت فراگیر استقبال شد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد موضع وزارت خارجه در مورد طالبان گفت: در نقطه به رسمیت شناختن طالبان قرار نداریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت یمن، گفت: ائتلاف عربی بهتر است از مسیر اشتباهی که بر ضد مردم یمن پیش گرفته‌اند بازگردند و به رویکرد سیاسی روی بیاورند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره، به ابتکار خود آنها بوده است و بدهی‌های کره جنوبی ربطی به گفت‌وگو های وین ندارد و کره باید موظف به پرداخت بدهی های خود به ایران هست.

 نمی‌شود طرف مقابل لاک‌پشتی حرکت کند ما با سرعت نور

خطیب‌زاده همچنین در مورد مذاکرات وین، گفت آنچه در وین امروز اتفاق می‌افتد تلاش تمام طرف‌ها برای رسیدن به یک نتیجه پایدار است. به نقاطی رسیده‌ایم که به ما نشان خواهد داد که آیا طرف مقابل اراده لازم را دارد یا نه. نمی‌شود که طرف مقابل با سرعت لاک‌پشت حرکت کند و ما با سرعت نور.

 این دیپلمات کشورمان در مورد حضور برخی هیأت‌ها در وین، گفت: وزارت امور خارجه مسوول اطلاع رسانی درباره حضور برخی کشورها در وین نیست.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره توافق موقت اظهار کرد: درباره ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مولفه را نداشته باشد، در دستور کار ما قرار ندارد.

وی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است و همچنین چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها که وفق برجام باید انجام می‌شده، به طور موثر انجام می‌شود که اینها با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات وین گفت: گفت و گوهای وین صرفا حول اطمینان از بازگشت مسئولانه کامل و قابل راستی‌آزمایی ایالات متحده به برجام است ما هیچ موضوع دیگری را فراتر از برجام در هیچ کدام از گفت و گوهای خود در وین نه مطرح کردیم و نه می‌پذیریم که مطرح شود و درباره آن صحبت شود.

خطیب‌زاده یادآورشد: ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیر رسمی نظرات خودشان را در چهار موضوع رفع تحریم، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته ای، راستی آزمایی و اخذ تضامین که دولتی در واشنگتن توافقات بین الملل و این توافق را به سخره نخواهد گرفت بیان کرده اند. این مهم‌ترین گفتگوهای ما در وین بود اتفاقا گفت و گوهای غیر مستقیم مکتوب ما آرشیوی از مواضع است هم تاریخ هم برای دو طرف قابل اتکا است ما هیچ موضوعی فراتر از اینها صحبت نکردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درمورد سرعت پیشرفت مذاکرات گفت: ما هیچ تاریخ ساختگی را قبول نداریم و از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم. طرف مقابل در دور هفتم وقت‌کشی زیادی کرد و بعد پذیرفت درباره ابتکارات ایران مذاکره کند.

وی تاکید کرد: هیأت ایران از این توان برخوردار است و این سوال را باید کرد که آیا هیات‌های دیگر با این توان تصمیم گیری در وین حاضر هستند و آیا ایران فقط باید تمام تلاش خود را بکند و ابتکارات و موضوعات را با دقت مطرح کنند و آیا انتظار است طرف مقابل نیز چنین کنند.

خطیب زاده با بیان اینکه اگر این اراده و سطح از توانایی در طرف مقابل دیده شود، گفت: می‌توان گفت با کمترین زمان ممکن می‌توان به توافق خوب، قابل اتکا و پایدار رسید.

این دیپلمات کشورمان درباره تغییرات در تیم مذاکره کننده‌ آلمانی در وین اظهار کرد: تغییر مذاکره‌کنندگان آلمانی به خاطر تغییر دولت در آلمان و تغییر مذاکره‌کننده انگلیسی به خاطر بازنشستگی نماینده قبلی بوده است.

وی تاکید کرد: در وین، هم موانع موضوعی داریم و هم موقعیتی. در موضوع هسته‌ای پیشرفت های خوبی داشتیم و می‌توانیم توافقات خوبی داشته باشیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه تصریح کرد: ما نه بدبینانه مذاکره می‌کنیم نه خوشبینانه. ما بر اساس واقعیت مذاکره می‌کنیم. درباره خوش بینی در مذاکرات باید من وزیر امور خارجه و یا آقای باقری صحبت کرده باشد و اگر کسی درباره خوش بینی ایرانیان مطلبی شنیده، اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقا آنچه فضای منفی ساخته می‌شود شاید دقیق‌تر باشد چون برخی طرف‌های مقابل تلاش می‌کنند یا تلاش می‌کردند از فضای مذاکرات منفی‌سازی کنند.  نه با خوشبینی مذاکره می‌کنیم نه با بدبینی. ما با واقع بینی و واقع نگری مذاکره می‌کنیم و با واقع نگری به مردم گزارش می‌دهیم. اگر می‌گوییم گفت و گوها سازنده است تحت تاثیر دقایق و لحظات نیست ارزیابی خود را به مردم عزیز می‌گوییم و آنچه می‌گویم بازتاب آن چیزی است که در وین در حال اتفاق افتادن است.

 خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعاهای فاکس نیوز در خصوص تیم ملی کشتی ایران گفت: فاکس نیوز شاید جزو آخرین رسانه‌هایی باشد که می‌شود به گزارش‌های آن اطمینان کرد و سمت و سوی این رسانه روشن هست.

 وی  افزود: تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی ایران به دعوت فدراسیون کشتی ایالات متحده از چندی قبل با دعوت ها و درخواست های مکرر در چارچوب مراودات ورزشی عادی که قبلا هم بوده، این سفر را در دستور کار داشته است. اساساً رفتن و سیاسی کردن موضوعاتی که ذات و روح ورزشی دارد در تناقض با این موضوع است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده فاصله بگیرد از اینکه رویدادهای ورزشی را سیاسی کنند شاید در داخل آمریکا عده‌ای دنبال این موضوع باشند باید در بستر صرف ورزشی این مراودات را دید و پیگیری کرد.

امیرعبداللهیان آخر هفته عازم چین است

خطیب زاده در مورد سفر وزیر خارجه به چین گفت: امیرعبداللهیان به دعوت همتای چینی آخر هفته عازم چین است و موضوعات مختلفی در دستورکار داریم. نقشه‌راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.