به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 4 هزار و 180 واحد افت کرد و برای سیزدهمین روز متوالی نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد.

روز دوشنبه 146 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 26 میلیارد تومان بود. پس از فملی، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و وگردش (بانک گردشگری) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نزول شاخص‌ بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی 6 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 4 هزار و 180 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 332 هزار و 640 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز هزار و 99 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 352 هزار و 103 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 99 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 18 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 145 نماد رشد قیمت داشتند که 112 نماد بورسی و 33 نماد فرابورسی بودند. همچنین 330 نماد کاهش قیمت داشتند که 228 نماد بورسی و 102 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در روز نزول شاخص‌ها دو گروه بزرگ بازار که به عنوان گروه‌های ریالی شناخته می‌شوند سبزپوش شدند. امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «بانک‌ها مؤسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» افزایش یافت. 

خودرو، خگستر، خساپا، خزامیا، ختوقا، خمحور، خبهمن، خپارس (از گروه خودرویی) و وبملت، وبصادر، وتجارت، وپارس، ونوین، وملل و خاور (از گروه بانکی) از جمله نمادهای بزرگ سبزپوش بورس بودند.

امروز نمادهای «پارس»، «فملی» و «فارس» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «خودرو»، «وبملت» و «وبصادر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «غصینو» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «توسن» و «شصدف» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و سمگا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های خرید پایانی  

در پایان معاملات دوشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 38 درصد کاهش یافت و 120 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 148 درصد رشد کرد و در رقم 99 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) با صف‌ خرید 20 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از حتوکا، نمادهای زنگان (شرکت صنعت روی زنگان) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 24 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس)  و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 145 هزار و 237 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 141 هزار و 126 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اما ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 845 میلیارد تومان رسید که 2 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 147 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، نماد خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن انرژی و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 734 میلیون و 256 هزار و 431 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خگستر تعلق داشت. خپارس و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس