نرخ سود بازار باز در کف 12 هفته

پنجمین رکورد متوالی در بازار باز

کدخبر: ۴۶۸۱۲۵
اقتصادنیوز: روند انبساطی تزریق پول در بانک مرکزی همچنان در حال رکوردزنی است. مرور آمارها در این حوزه نشان می دهد نرخ سود بازار باز در حالی کاهش پیدا کرده که بسط نقدینگی برای پنجمین هفته متوالی رکورد زده است
پنجمین رکورد متوالی در بازار باز

به گزارش اقتصادنیوز ، بانک مرکزی با بسط پول در بازار باز در هفته سوم دی ماه 1400 روند انبساطی خود در این عملیات را ادامه داده و رکوردزنی خود در این بازار را تداوم بخشید.

در همین رابطه در هفته منتهی به 20 دی ماه 75 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار باز بسط داده شده که در تاریخ برگزاری این بازار بی سابقه بوده است. این رویداد برای پنجمین هفته متوالی است که رخ می دهد.

رکوردزنی بسط نقدینگی در بازار باز

به طور کلی بانک مرکزی دو سال است در بازاری کنار بازار بین بانکی سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها و به طور غیر مستقیم نرخ سود دارد. در این بازار بانک مرکزی با خرید بخشی از اوراق از بانک ها به صلاحدید خود موافقت کرده  و در ازای آن بانک ها موظف می شوند تا در سررسید مشخص و با نرخ سود معلوم این اوراق را بار دیگر از بانک مرکزی خریداری کنند.

در هفته سوم دی ماه پیشنهاد بانک ها به بانک مرکزی در سطح 75 هزار میلیارد تومان بوده که این نهاد با صد درصد پیشنهاد موافقت کرده است. این هشتمین هفته متوالی است که بانک مرکزی سیاست های خود را منطبق بر نیاز بانک ها قرار می دهد.

از سوی دیگر در این هفته  73 هزار و 40 میلیارد تومان نیز از بانک ها جمع آوری شد که خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازار را به هزار و 960 میلیارد تومان رسانید.

نکته مهم در دادو ستد هفتگی عملیات در بازار باز آن است که در دو هفته اخیر نرخ سود در بازار معادل با 19.3 درصدبوده که کف این متغیر در 12 مرحله گذشته در این بازار بوده است.

این کاهش همزمان نرخ سود با افزایش بسط نقدینگی در بازار باز نشان از جذاب تر کردن این بازار توسط بانک مرکزی برای بانک ها و در ادامه کاهش نرخ سود بین بانکی است.

بازار باز

خالص جذب پول در هفته سوم دی ماه بازار شبانه

در بازار بین بانکی یا بازار شبانه بانک های دارای کسری نیاز های خود را به بانک های درارای مازاد برده و با نرخ سود توافقی در این بازار و تاریخ سررسید کوتاه مدت به داد و ستد می پردازند. در این بازار کف و سقف نرخ سود را بانک مرکزی تعیین می کند که از 14 تا 22 درصد است. 

بررسی داد وستد میان بانک ها و بانک مرکزی در این بازار نشان می دهد در هفته سوم دی ماه حجم اعتبارات قاعده‌مند برابر با هزار و 280 میلیارد تومان و میزان توافق بازخرید نیز برابر با هزار و 520 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر در این بازار بانک مرکزی خالصی انقباضی را ثبت کرده که معادل با 240 میلیارد تومان بوده است.

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک