بایدن برای پرونده فلسطین چه برنامه‌ای دارد؟

هدف از این تماس‌ها آمادگی برای پایه‌گذاری مفاهیم جدید مرتبط با حفظ آرامش هر چه بیشتر در کرانه باختری، بدون راه اندازی یک روند جدید صلح یا مذاکره و بر اساس توسعه مفاهیم تلاش و هماهنگی امنیتی میان این چهار طرف است؛ طوری که به حفط آرامش عمومی منجر شود و تحت تأثیر اتفاقاتی که ممکن است در مکان‌های دیگر رخ دهد، قرار نگیرد.

در سطح این طرف‌های دوجانبه که در پشت صحنه با یکدیگر رایزنی و ملاقات می‌کنند، مفاهیم جدیدی در رابطه با سناریوی امکان گسترش مفهوم هماهنگی امنیتی مطرح شده است تا تشکیلات خودگردان و مصر و اردن را نیز شامل شود.

این بر اساس یک مفهوم جامع امنیت منطقه‌ای با هماهنگی با دولت آمریکا است، که به همه طرف‌ها اطلاع داده است؛ هیچ برنامه خاصی برای آغاز روند صلح یا حتی روند مذاکرات از سوی جو بایدن وجود ندارد.

قاهره و امان و همچنین رام الله، دیدگاه روشنی از طرف آمریکایی دارند و بر همین اساس گفته می‌شود که تاکنون تنها یک طرح مورد نظر جو بایدن مطرح شده و آن حفظ آرامش در منطقه کرانه باختری و تا حد امکان بین اسرائیل و نوار غزه است.

توضیحات دیپلماتیک آمریکایی‌ها طی چند روز گذشته بر ارائه تفسیر سیاسی از تمایل بایدن برای حفظ آرامش الزام آور برای همه طرف‌ها از جمله طرف اسرائیلی متمرکز بوده است و روز گذشته نامه‌ای از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به دست دولت اسرائیل رسید که در آن از اسرائیل خواسته شده بود تمام تلاش ممکن را برای مانع شدن از گسترش بحران مالی و اجتماعی در کرانه باختری از جمله کنترل شهرک نشینان و اقدامات تحریک آمیز آنها علیه فلسطینی‌ها در ازای ارائه حمایت‌هایی به نام اسرائیل از درآمدهای مالیاتی از تشکیلات ملی فلسطین به کار بگیرد.

دولت آمریکا در پس پرده تلاش کرده است تا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را قادر به دریافت حقوق معلق کند و گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۱۸۰ هزار حقوق ماهانه در کرانه باختری و نوار غزه به طور کامل به محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین مرتبط است.

پیشنهاد آمریکا حفظ آرامش به هر قیمتی است، به این معنی که اثربخشی هماهنگی امنیتی فلسطین و اسرائیل باید حفظ شود و مشارکت اردن و مصر در رایزنی‌های از راه دور، مستلزم هماهنگی قبلی در سطح دیپلماتیک و امنیتی میان مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین است.

طبق این تصور، اکنون شرایط برای وضع یک سناریویی یکپارچه با ایجاد اتاق‌های هماهنگی عملیاتی امنیتی تحت عنوان "ایستگاه‌های امنیتی گسترده" فراهم می‌شود.

ایستگاه‌های امنیتی گسترده با تضمین اثربخشی هماهنگی امنیتی و گسترش چارچوب آن به اردن و مصر و همچنین حفظ حقوق‌ها در وضعیت فعال و موثر با دستیابی به برخی پیشرفت‌ها و تسهیلات اقتصادی برای حفظ اقتصاد کرانه باختری در ارتباط است.

این ایستگاه‌های امنیتی همچنین با برخورداری اردن برای صادرات به بازار فلسطین در کرانه باختری و اصرار بر عدم فراهم کردن ابزار شکل‌گیری انتفاضه سوم در ارتباط هستند.

کارشناسان معتقدند که این امر منجر به گسترش مفهوم ایستگاه‌های امنیتی مشترک می‌شود و بدین ترتیب میزان هماهنگی امنیتی بدون یک روند سیاسی مشخص افزایش می‌یابد.

اطلاعیه‌های ارسال شده از سوی واشنگتن به رام الله، امان و قاهره حاکی از آن است که اکنون تنها برنامه رئیس جمهوری آمریکا برای پرونده فلسطین فقط آرامش و عدم تشدید اوضاع امنیتی و اجتماعی است که خود مستلزم اختصاص تسهیلات مالی و اقتصادی اسرائیل برای طرف فلسطینی است.

طرح بایدن برای پرونده فلسطین

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.