تعلیق فعالیت هیات رئیسه پارلمان عراق با حکم دادگاه فدرال

این دو نماینده پارلمان عراق درباره تخلفاتی که در نخستین جلسه پارلمان جدید و در جریان انتخاب هیات رئیسه جدید آن صورت گرفته است، به دادگاه فدرال شکایت برده اند.

دادگاه فدرال در حکم خود، فعالیت هیات رئیسه منتخب را تا رسیدگی کامل به شکایت این دو نماینده به طور موقت تعلیق کرده است.

«چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه» (بیت شیعی) عراق نیز بنا بر آنچه در اولین نشست پارلمان جدید اتفاق افتاد، اعلام کرد که در این ارتباط به دادگاه فدرال شکایت خواهد کرد.

در نخستین جلسه پارمان جدید عراق، چارچوب هماهنگی در نخستین نشست پارلمان عراق درخواستی را به رئیس سنی پارلمان ارائه کرد تا آن‌ها را با ۸۸ نماینده به عنوان بزرگترین جناح پارلمان بپذیرد که این درخواست موجب درگیری لفظی و ازدحام بین آن‌ها و نمایندگان «جریان صدر» شد و محمود المشهدانی رئیس سنی پارلمان را مجبور به تعویق جلسه کرد که پس از آن به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، وی به بیمارستان منتقل شد.  

پس از انتقال المشهدانی رئیس سنی پارلمان به بیمارستان با اصرار نمایندگان جریان صدر، «خالد الدراجی» به جای المشهدانی به عنوان ریاست مجلس، جلسه را ادامه داد که نمایندگان چارچوب هماهنگی در اعتراض به این اقدام صحن مجلس را ترک کردند.  

در پایان این جلسه، «محمد الحلبوسی» با ۲۰۰ رای در مقابل ۱۴ رای محمود المشهدانی و ۱۴ رای باطله برای دومین بار به عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شد و «حکیم الزاملی» نماینده فراکسیون «صدر» به عنوان معاون اول رئیس و «شاخوان عبدالله»  نماینده «حزب دمکرات کردستان عراق» به عنوان معاون دوم رئیس پارلمان عراق برگزیده شدند.

تعلیق فعالیت هیات رئیسه پارلمان عراق با حکم دادگاه فدرال این کشور

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.