ناتوانی کاخ سفید در ارائه تضمین درباره برجام

همزمان با از سرگیری دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین در سطح مذاکره‌کنندگان ارشد، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به درخواست ایران مبنی بر تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از توافق، نوشت: «نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین وجود دارد، اما دولت بایدن به دیپلمات‌های تهران گفته است که نمی‌تواند به یکی از محکم‌ترین خواسته‌های آنها بپیوندد».

لارنس نورمن، گزارشگر این روزنامه آمریکایی از وین، محل برگزاری مذاکرات، در مطلبی با عنوان «ایران خواستار تعهد حقوقی مبنی بر عدم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است» گزارش داد: دیپلمات‌های دخیل در مذاکرات در اتریش می‌گویند، در حالی که دولت بایدن تلاش می‌کند تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را احیا کند، یکی از بزرگترین موانع [ناتوانی واشنگتن در تأمین] درخواست تهران برای ارائه تضمینی مبنی بر عدم خروج مجدد از این توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها است.

به نوشته نورمن، دیپلمات های آمریکایی و اروپایی در اینجا می گویند که این درخواست، واکنشی به خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای ۲۰۱۵، به نظر می رسد یک هدف سیاسی مهم برای دولت رئیس جمهور جدید ایران باشد. این روزنامه با اذعان به جدیت تهران در مذاکرات، نوشت: دیپلمات‌ها گفتند که آنها معتقد نیستند که این درخواست از سوی ایران با هدف به تعویق انداختن مذاکرات طراحی شده باشد.

ناتوانی کاخ سفید در ارائه تضمین

ایالات متحده به طور مداوم گفته است که هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بدون معاهده‌ای که نیاز به حمایت دو سوم سنای آمریکا داشته باشد، دست‌های جانشین خود را برای خروج از توافق به‌طور قانونی ببندد. ایالات متحده همچنین بدون توجه به عهدشکنی دولت ترامپ، خسارات وارد آمده و قصور سایر طرف‌ها در تأمین تعهدات خود در قبال تهران، مدعی است که مذاکرات کنونی باید بر احیای توافق ۲۰۱۵ متمرکز باشد و به دنبال تعهدات جدید از سوی هر دو طرف نیست. توافق سال ۲۰۱۵ اکثر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را در ازای محدودیت‌های شدید اما موقت بر برنامه هسته‌ای ایران به حالت تعلیق درآورد.

بن‌بست بر سر تضمین‌ها در حالی رخ می‌دهد که مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین وجود دارد. دیپلمات‌های غربی می‌گویند راهی برای دستیابی به توافق ممکن است و به مراتب خوش‌بین‌تر از دسامبر هستند که پس ا مواجهه با خواسته‌های ایران مذاکرات را در آستانه شکست قرار داد. مقامات آمریکایی و اروپایی به طور خصوصی به اواسط فوریه به عنوان زمان تصمیم گیری در مورد پایان یافتن دیپلماسی چشم دوخته اند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «پرانتز باقیمانده در مذاکرات برجام»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.