افزایش تحرکات بین المللی برای توافق درباره رفع تحریم‌های ایران

مذاکرات وین در شرایطی پیش می‌رود که تحرکات بین‌المللی فراتر از پایتخت اتریش برای حصول توافق نهایی در راستای رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده افزایش چشم‌گیری به خود گرفته است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها امروز (چهارشنبه) درحالی وارد بیست‌ویکمین روز خود می‌شود که گفت‌وگوها تحت تاثیر تحولات روزهای اخیر و پیش‌رو در مسکو قرار گرفته است. روسیه در روزهای اخیر میزبان انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و وزیر امور خارجه آلمان به عنوان دو بازیگر مهم در مذاکرات وین بوده است.

سرگئی لاوروف و آنالنا بائربوک وزرای امور خارجه روسیه و آلمان دو روز پیش در مسکو دیدار و درباره روند مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کردند.

لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی خود به همکاری گسترده دو کشور درباره برجام و مذاکرات وین اشاره کرد و بیان داشت: با آلمان همکاری بسیار سودمند و پرثمری برای ایجاد شرایط اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان نیز با اشاره به اهمیت حصول نتیجه در روند مذاکرات وین، ادعا کرد که زمان برای نجات برجام اندک است و ما نیاز به پیشرفت در مذاکرات داریم.

در همین حال انریکه مورا که با ماموریتی دیگر به مسکو سفر کرد و طبق گزارش‌ها اصل موضوع این سفر مرتبط با گفت و گوهای امنیتی روسیه و اتحادیه اروپا بود، در مذاکرات با مقامات روس پیرامون روند مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کرد.

مورا در توئیتی با اشاره به دیدارش با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: نشست بسیار خوبی با سرگئی ریابکوف درباره معماری امنیتی اروپا، برجام و مذاکرات ونزوئلا داشتیم. وی در ادامه افزود: برای اتحادیه اروپا مهم است که به این مسائل و سایر مسائل سیاست خارجی بپردازد.

این مقام اروپایی طبق اعلام رسانه ها، راهی وین شد تا به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها ملحق شود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده رو به جلو و در مسیر مناسبی جریان دارد.

گفت‌وگوها در روزهای اخیر به تاسی از خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام، در دور محور راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و تضمین پیگیری شده است. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که تحریم‌ها باید به طور موثر و قابل راستی آزمایی رفع شود، ضمن آنکه ایالات متحده درباره عدم تکرار اقدامات غیرقانونی دولت سابق این کشور در آینده تضمین دهد.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه می‌گوید؛ ایران حق دارد از آمریکا تقاضای ضمانت کند. برخی از افراد نمی‌خواهند از سیاست شکست خورده فشار حداکثری درس بگیرند. ایرانی‌ها کاملا حق دارند در برابر تکرار این ماجراجویی فاجعه‌بار خواستار ضمانت باشد.

اما گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی و فنی بودن مسائل رو به جلو جریان دارد و بخشی از پرانتزها که موارد اختلاف در پیش‌نویس توافق محسوب می‌شود «پاکسازی شده و توافقات درباره ایده‌ها در حال تبدیل شدن به کلمات و جملات هستند.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید: آنچه باقی مانده موضوعات کلیدی است که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده و رفع تحریم ها اعلام کند.اگر این اتفاقات بیفتند، می توان گفت با سرعت خوبی در حال حرکت به یک توافق قابل اتکا و پایدار هستیم.

در این مقطع، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین همتای روس خود راهی مسکو شده است. گفته می‌شود که علاوه بر مسائل روابط دوجانبه و موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای؛ مذاکرات وین نیز در دستور کار گفت‌وگوهای دو طرف قرار دارد.

مارکوس پاپادوپلوس تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره اهمیت این سفر به ایرنا گفت: سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به مسکو نشان می دهد که روابط ایران و روسیه بسیار صمیمانه است. در واقع، سطح کنونی روابط تهران و مسکو بی سابقه است، واقعیتی که با مشارکت راهبردی موجود بین ایران و روسیه احاطه شده است.

وی افزود: این مشارکت راهبردی که از همکاری مشترک ایران و روسیه در مناقشه سوریه زاده شد، اساس یک اتحاد غیررسمی بین تهران، مسکو و دمشق را تشکیل می‌دهد.

این تحلیل گر انگلیسی بیان داشت: گروه‌بندی غیررسمی ایرانی‌ها، روس‌ها و سوری‌ها چالشی برای برتری آمریکا در خاورمیانه است. بنابراین، در نتیجه مشارکت راهبردی ایران و روسیه، آمریکایی‌ها دیگر فضایی برای مانور در خاورمیانه که قبلاً از آن برخوردار بودند، ندارند. به این معنا، امروز در غرب آسیا به دلیل روابط تهران و مسکو درجه‌ای از ثبات وجود دارد، چیزی که مورد استقبال مردم عادی ساکن در منطقه قرار خواهد گرفت که به جنگ‌های تحت رهبری آمریکا یا تحت حمایت آمریکا در قلمرو خود عادت کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.