رئیسی: تهدید به تحریم مانع پیشرفت ایران نمی‌شود

المیادین گزارش داد، سید ابراهیم رئیسی گفت: «ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی هستیم. اسناد همکاری راهبردی داریم که می‌تواند افق این همکاری را در طول ۲۰ سال مشخص کند. به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد.»

به گزارش المیادین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آغاز نشست مشترک با رئیس جمهور ایران از او برای پذیرش سفر به مسکو با وجود شرایط همه گیری کرونا، با توجه به اهمیت مرحله فعلی در روابط بین الملل تشکر کرد.

رئیس جمهور کشورمان گفت: بیش از چهل سال است که در رویارویی با آمریکا هستیم. در حال تلاش برای رفع تحریم‌های کشورمان هستیم و امیدواریم که منجر به لغو تحریم‌ها شود و تهدید به تحریم مانع پیشرفت ایران نمی‌شود.

تجربه همکاری ایران و روسیه در سوریه برای مبارزه با تروریسم، می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک باشد. همچنین ایران به دنبال ارتقاء سطح همکاری دیپلماتیک با همسایگان خود است. چند توافقنامه در این سفر امضا خواهد شد که به توسعه روابط بین مسکو وتهران کمک خواهد کرد.

آقای رئیسی در ابتدای این دیدار خطاب به پوتین اعلام کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به شما بهترین سلام‌ها را می‌فرستند و بر تقویت روابط با روسیه تاکید می‌کنند.

نخستین دیدار پوتین و رئیسی

پوتین: تبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته روند مثبتی داشت

رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت: حمایت‌های ایران و روسیه به عبور از تهدید‌های تروریستی در خاک سوریه کمک کرده است.

پوتین با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن آقای رئیسی ارتباط مستمری میان طرفین برقرار است، گفت: برخلاف شرایط سخت پاندمی، سال گذشته تبادلات تجاری دو کشور روند مثبتی داشت.

رئیس جمهور روسیه از توسعه روابط ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعالیت جاری برای ایجاد منطقه آزاد تجاری قدردانی کرد.

پوتین از آقای رئیسی خواست از طرف او سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب اسلامی ایران را به ایشان منتقل کند. 

گفتگو درباره تحولات افغانستان و توافق هسته ای ایران و مذاکرات کنونی در وین از جمله محورهای این نشست مشترک خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه، امروز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه وونکووا در مسکو، پایتخت روسیه از سوی «نیکولای شولگینوف» وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و «ایگور مارگولوف» معاون وزیرخارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور ایران به روسیه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.