خلاصه عملکرد بازار سهام سه شنبه 5 بهمن 1400

فرار حقیقی ها از بورس/ شاخص بورس در لبه ایستاد

کدخبر: ۴۷۱۶۸۷
اقتصادنیوز: معاملات بازار سهام امروز 5 بهمن 1400 هم در دومین روز متوالی با یک سیکل نزولی همراه بود.
فرار حقیقی ها از بورس/ شاخص بورس در لبه ایستاد

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات امروز بازار سهام شاخص کل بورس با افت 26.6 هزار واحدی (معادل 2.16 درصد)  در نقطه 1.208 میلیون واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن بورس نیز با 6.9 هزار واحدی (معادل 2.13 درصد) در نقطه 317.06 هزار واحد ایستاد. پارسان، فارس، نوری، شپدیس و پارس جزو نمادهایی بودند که بیشترین افت شاخص کل بورس را به ثبت رساندند و البته با بیشترین کاهش ارزش بازار هم همراه بودند.

شاخص کل فرابورس هم با  289.7 واحد افت در نقطه 16.9 هزار واحد ایستاد. زاگرس، شگویا، صبا، ارفع و هرمز که با بیشترین کاهش ارزش بازار هم روبه رو بودند، بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل فرابورس داشتند. 

فروشندگان بورس آمدند و فروختند

ارزش کل معاملات بازار سهام در روز سه شنبه 5.56 هزار میلیارد تومان برآورد شد که سهم ارزش معاملات خرد در بازار سهام به 3.7 هزار میلیارد تومان رسید.البته نکته مثبت بازار در معاملات امروز، بالابودن ارزش معاملات خرد نسبت به سایر روزهاست که برخلاف انتظار تنها به کمک فروش بیشتر آمد. 

تراز پول حقیقی ها هم منفی بود؛ بدین ترتیب حقیقی ها 1132.8 میلیارد پول از بازار سهام خارج کردند و 59 میلیارد تومان نیز وارد صندوق های با درآمد ثابت کردند. بیشترین خروجی پول حقیقی ها از نماد فولاد با 149.8 میلیارد تومان و فملی با 108.1 میلیارد تومان صورت می گیرد. نوری با 51.8 میلیارد تومان، وگردش با 32.9 میلیارد تومان و وبملت با 32.5 میلیاردتومان نیز شاهد بیشترین خروجی پول حقیقی ها از بازار سهام بود. ورودی پول حقیقی ها در معاملات امروز بازار سهام زیر 12 میلیارد تومان بسیار ناچیز بود. 

حقوقی ها هم امروز بیشترین موقعیت خرید را در نمادهای بانکی (وبصادر و وپارس)، فملی، رانفور و شپنا و بیشترین موقعیت فروش را در نماد خودرو ایجاد کردند. 

فروش ها همچنان 10 برابر خریدها در بورس و فرابورس

سرانه معاملاتی بازار سهام نیز به نفع فروشندگان بود؛ به طوریکه سرانه فروش  25.8 میلیون تومان در برابر سرانه خرید 12.5 میلیون تومان بود. تراز سرانه معاملات با رشد نسبت به روز قبل به بیش از 13 میلیون تومان رسید که به نفع فروشندگان به ثبت رسید و نشان داد بازار یکدست فروشنده بود.

ارزش صف های خرید از 143.6 میلیارد تومان به 75.6 میلیارد تومان رسید و ارزش صف های فروش از 482.4 میلیارد تومان به 958.2 میلیارد تومان رسید. تعداد نمادهای دارای صف فروش (303 نماد) بیش از 10 برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید (29 نماد) بود. شکاف میان ارزش و تعداد صف های فروش نسبت به صف های خرید امروز هم با همان نسبت بیش از 10 برابر دنبال شد. دلار البته در نیم ساعت پایانی معاملات، این شکاف کمتر شد. 

بیشترین نسبت حجم به شناوری برای نماد حآفرین با 13.4 درصد بود. ریل پرداز نوافرین با 4.7 درصد بازدهی منفی روبه رو شد.

تک سهمی که در بورس افت 5 درصدی داشت

در معاملات بورس، خلنت با 4.28 درصد افزایش، بیشترین بازدهی را به ثبت رساند، همچنین ستران با افت 5 درصدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. در معاملات امروز بورس بیشترین حجم معاملات برای خودرو، خساپا، فولاد، فملی، شتران، وبملت و فاذر بود.

این در حالی بود که برترین گروه های صنعت در بورس برای صنایع فلزات اساسی، فرآورده نفتی، خودرو، بانک ها و کانه های فلزی به ثبت رسید.

در فرابورس اما بیشترین افزایش قیمت برای فولای با 4.85 درصد بود. بیشترین کاهش قیمت در فرابورس هم برای زاگرس (بعد از بازگشایی) با 10.27 درصد بود. بیشترین حجم معاملات در فرابورس هم برای سه نماد تجلی، کرمان و حافرین بود.

  • 1
  • 2
  • 3
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید