آقای رئیس جمهور به رسانه‌ ها هشدار داد!

الجزیره گزارش داد، رئیس‌جمهور ترکیه رسانه‌های این کشور را تهدید کرده که در صورت انتشار محتوای مغایر با ارزش‌های اصولی این کشور، اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهند داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اقدامات لازم برای محافظت از «فرهنگ ملی» ترکیه و جلوگیری از تاثیر نامطلوب بر رشد کودکان این کشور در نتیجه قرار گرفتن در معرض محتوای مضر در تمام رسانه‌های نوشتاری، شفاهی و تصویری ضروری است.

اردوغان مشخص نکرد که چنین محتوایی چیست، اما گفت که اقدامات قانونی علیه فعالیت‌های آشکار یا نهان از طریق رسانه‌ها با هدف تضعیف ارزش‌های ملی و اخلاقی و برهم زدن ساختار خانوادگی و اجتماعی انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهورترکیه نزدیک به ۲۰ سال است که در قدرت است و اغلب از محتوای رسانه‌ای که با ارزش‌های مورد حمایت حزب حاکم عدالت و توسعه مخالف کرده، انتقاد کرده است.

ترکیه در سال‌های اخیر نیز به سمت افزایش نظارت بر رسانه‌ها حرکت کرده است، به طوری که حدود ۹۰ درصد رسانه‌های اصلی اکنون در اختیار دولت یا نزدیک به دولت هستند. ناظر رادیو و تلویزیون ترکیه نیز  نظارت گسترده‌ای بر تمام محتوای برخط داشته و همچنین قدرت حذف آن را دارد. این کشور ایستگاه‌های تلویزیونی را به دلیل فیلم‌هایی که می‌گوید ارزش‌های ترکیه را نقض می‌کند، جریمه کرده است.

ده‌ها هزار نفر تحت قانون اخیر تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، از جمله «صدف کباس» روزنامه نگار معروفی که هفته گذشته پس از انتشار ضرب المثلی درباره کاخ اردوغان در حساب توییتر خود و تکرار آن در یک کانال تلویزیونی  به زندان افتاد.

وی پیشنهاد حزب جمهوریخواه خلق مبنی بر لغو جرم توهین به رئیس جمهور که یک تا چهار سال حبس دارد را محکوم کرد. اتحادیه روزنامه نگاران ترکیه دستگیری کباس را حمله اساسی به آزادی بیان خوانده است.

جرم توهین به رئیس جمهور در ترکیه یک تا چهار سال حبس دارد. اردوغان از زمان تصدی ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ بارها از افراد مختلف به اتهام توهین شکایت کرده و هزاران نفر به اتهام توهین به رئیس جمهور محکوم شده‌اند.

رئیس‌ جمهور ترکیه اخیرا در یک سخنرانی گفت در صورتی‌که مخالفان دولت برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند، حامیان او درس بزرگی به آن‌ها خواهند داد. رئیس‌ جمهور ترکیه در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) گفت که حامیان او با مخالفان همان برخوردی را خواهند داشت که با کودتاچیان ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ داشتند

اردوغان مدعی است که احزاب اپوزیسیون  فقط در آستانه انتخابات با مردم در ارتباط هستند تا بدین طریق رای کسب کنند و سپس آنها را فراموش می‌کنند. وی در عین حال  بارها از حزب خود به خاطر ارتباط نزدیک با مردم، گوش دادن به مشکلات آن‌ها و یافتن راه حل تمجید کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.