پیام‌ تبریک جداگانه رئیسی برای رئیس شورای ملی و رئیس‌جمهور قزاقستان

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در پیام‌های جداگانه‌ای فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و قزاقستان را به آقای «نورسلطان نظربایف» پیشوای ملت و رئیس شورای ملی و آقای «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور این کشور تبریک گفت.

حجت‌الاسلام رئیسی رئیسی در پیام به «نورسلطان نظربایف» پیشوای ملت و رئیس شورای ملی جمهوری قزاقستان با اشاره به نگاه مثبت و بی‌طرفانه این کشور برای حل مسئله هسته‌ای ایران، آورده است: اطمینان دارم مسیر روابط دو کشور، با اراده و تلاش متقابل همچنان در جهت رفاه دو ملت و در راستای تأمین و تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تداوم خواهد یافت.

پیام‌های جداگانه رئیسی برای رئیس شورای ملی و رئیس‌جمهور قزاقستان

 

متن پیام رئیس‌جمهور کشورمان خطاب به رئیس شورای ملی جمهوری قزاقستان به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای نورسلطان نظربایف

پیشوای ملت و رئیس شورای ملی جمهوری قزاقستان

سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان که جناب‌عالی خود یکی از پایه‌گذاران آن بوده‌اید را صمیمانه تبریک می‌گویم. جمهوری قزاقستان تحت رهبری هوشمندانه جناب‌عالی، در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی طی سه دهه گذشته به توسعه پایدار، پیشرفت اقتصادی چشمگیر و روابط مبتنی بر احترام متقابل با همسایگان نائل شده است.

تاریخ روابط دو کشور همواره مبتنی بر دوستی، حسن همجواری و احترام متقابل بوده است. جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای به جمهوری قزاقستان داشته و در زمره نخستین کشورهایی بوده که استقلال جمهوری قزاقستان را به رسمیت شناخت و همیشه در کنار دولت و ملت قزاقستان بوده است. سفرهای متقابل مقامات عالی‌رتبه نیز نشان‌دهنده اهتمام دو کشور در توسعه روابط دوجانبه است.

نگاه مثبت و بی‌طرفانه شما برای حل مسئله هسته‌ای ایران و حمایت‌های جمهوری قزاقستان در دوره تحریم‌ها که همراه با میزبانی آن کشور برای مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ بوده، برای جمهوری اسلامی ایران بسیار ارزشمند است. برگزاری چندین دور مذاکرات صلح سوریه (روند آستانه) در قزاقستان نیز نتایج سودمندی به همراه داشته و به فرآیند حل بحران سوریه کمک کرده است. همچنین ابتکارات به یاد ماندنی جناب‌عالی در تشکیل کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فرصت‌های فراوانی را برای همکاری دو کشور و پیشبرد صلح، ثبات و ارتقاء اقتصاد منطقه‌ای فراهم می‌کند.

اطمینان دارم مسیر روابط دو کشور، با اراده و تلاش متقابل همچنان در جهت رفاه دو ملت و در راستای تأمین و تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تداوم خواهد یافت.

از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت جناب‌عالی و بهروزی ملت جمهوری قزاقستان را مسألت دارم.»

رئیس جمهور کشورمان همچنین در پیام دیگری خطاب به «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان با اشاره به اینکه روابط دو کشور، طیف وسیعی از موضوعات را دربرمی‌گیرد که حاصل آن امضای ۱۱۴ سند توسعه همکاری‌ها به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری بوده، آورده است: جمهوری اسلامی ایران در طول سی سال روابط دیپلماتیک، قزاقستان را به مثابه شریکی مطمئن در منطقه آسیای مرکزی و دریای خزر به شمار آورده و برای گسترش مناسبات فی‌مابین، اهتمام جدی به خرج داده است.

متن پیام حجت‌الاسلام رئیسی خطاب به رئیس‌جمهوری قزاقستان به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای قاسم ژومارت توکایف

رئیس جمهوری قزاقستان

فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان را صمیمانه به جناب‌عالی، دولت و ملت قزاقستان تبریک می‌گویم. اعلام استقلال قزاقستان موجب شد مناسبات دیرینه مردم دو کشور که ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن این منطقه دارد، وارد مرحله نوینی شده و به هم نزدیک‌تر شود. اشتراکات تمدنی و سنت‌های مشترک ملی و دینی، سرمایه‌های عظیمی هستند که مبنای روابط دو کشور را تشکیل داده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در طول سی سال روابط دیپلماتیک، قزاقستان را به مثابه شریکی مطمئن در منطقه آسیای مرکزی و دریای خزر به شمار آورده و برای گسترش مناسبات فی‌مابین، اهتمام جدی به خرج داده است. روابط ما، طیف وسیعی از موضوعات را دربرمی‌گیرد که حاصل آن، امضای ۱۱۴ سند توسعه همکاری‌ها به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری بوده است. همکاری ایران و قزاقستان در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی نیز ضامن تأمین منافع دو کشور در تعاملات چندجانبه بوده و جمهوری اسلامی ایران همواره حامی ابتکارات جمهوری قزاقستان در نظام بین‌الملل و در عین حال قدردان حمایت‌های متقابل آن کشور از جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی و در شرایط سخت تحریم‌ها بوده است.

از نامه گرم و دوستانه مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ جناب‌عالی و قبول دعوت اینجانب برای سفر به جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم در آینده نزدیک پذیرای شما در تهران باشم. بدون شک ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای متقابل مقامات، توسعه روابط را در همه زمینه‌ها به همراه داشته و اراده و همکاری مسئولین دو کشور در اجرای راهکارهای توسعه مناسبات اقتصادی و رفع محدودیت‌ها به خصوص در زمینه بانکی، قطعاً موجب توسعه حجم روابط بازرگانی خواهد شد.

از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن‌جناب و سعادت و سرافرازی مردم شریف جمهوری قزاقستان را مسئلت دارم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.