احیای سنگرهای حمایتی در بورس/تداوم رشد پالایشی‌ها

در روز یکشنبه باز هم نمادهای پالایشی سبزترین نمادهای بازار سهام بودند و شاخص کل توانست سطوح حمایتی از دست رفته را احیا کند.

در معاملات روز یکشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۲۵ هزار و ۵۷۸ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۷۳ واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 2 هزار و 618 واحدی در سطح 327 هزار و 754 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 173 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 529 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 304 نماد رشد قیمت داشتند که 225 نماد بورسی و 79 نماد فرابورسی بودند. همچنین 172 نماد کاهش قیمت داشتند که 114 نماد بورسی و 58 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 62 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 35 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سرمایه حقیقی

امروز پس از یک روز وقفه بار دیگر ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 179 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 50 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

تداوم رشد پالایشی‌ها

امروز همانند دو روز معاملاتی قبل رشد قیمت نمادهای پالایشی بورس ادامه داشت و این گروه سبزترین گروه بازار بود. در کنار نمادهای پالایشی، پتروشیمی‌ها نیز به سبزپوشی ادامه دادند و اغلب نمادهای این گروه افزایش قیمت داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «کچاد»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و «غکورش»، «غبشهر» و «اخابر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شگویا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «کلر» و «مادیرا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شبندر صدرنشین است و فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای  تجلی، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رونق معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 307 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 936 میلیارد تومان بود که 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 40 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 230 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در یک ماه اخیر است.

ارزش معاملات خرد سهام 67 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 70 درصد افزایش یافت و 104 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 66 درصد افت کرد و در رقم 247 میلیارد تومان ایستاد. با این حال معاملات بازار سهام با مازاد تقاضا بسته شد. 

امروز نماد شتران (شرکت پالایش نفت تهران) با صف‌ خرید 64 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شتران، نمادهای درهآور (شرکت دارویی ره آورد تأمین) و شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 26 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز ، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غکورش (شرکت صنعت غذایی کورش) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.