چالش جدید برای محیط زیست پایتخت

همه چیز از هشدار محمد درویش کنشگر محیط زیست، آغاز شد. او با انتشار تصاویری در کانال شخصی‌اش خبر داد که در منتهی‌الیه شمالی باغ گیاه شناسی ملی ایران که در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد قرار است ۲۲ برج ۲۷ طبقه ساخته شود، در حالی که بهترین کاربری برای آن فضای سبز است تا چشم‌انداز و حیات بوم‌شناختی باغ آسیب نبیند. به گفته او در تهرانی که هم‌اکنون هم آب ندارد و با دزدیدن آب کرج، طالقان، لار و آمل دارد زندگی می‌کند، چگونه ۲۲ برج ۲۷ طبقه جدید را می‌خواهید در آن بسازید؟

او پس از توصیف ویژگی‌های این باغ هشدار داده است که اجازه ندهیم بیش از این، حریم باغ متأثر از طاعون برج‌سازی مورد تجاوز قرار گیرد. نیمی از چاه‌های تأمین‌کننده آب باغ هم‌اکنون خشک‌شده و آن نیم دیگر مجبور به کف‌شکنی در اعماق بیش از دویست و بیست‌متر شده! درحالیکه زمانی این چاه‌ها در عمق هشتاد متری به آب می‌رسید. در پهنه منطقه بیست و دو تهران، سطح آب زیرزمینی بیش از هفده‌متر در طول یک دهه اخیر کاهش یافته، آقای زاکانی! لطفاً اجازه ندهید تا بحران بیش از این گسترش یافته و یکی از ارزشمندترین مؤلفه‌های وقار ایرانیان قربانی سودای برج‌های چند صد میلیاردتومانی برای از ما بهتران شود.

اما مسئولان شهری تاکنون اقدامی برای این توقف این ساخت و ساز نکرده‌اند. مدتی پیش علیرضا زاکانی در واکنش به ساخت و ساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی گفت: در این ارتباط بخشی از مجوزها مربوط به قبل می‌شود. ما در دوره خودمان هنوز در کمیسیون ماده ۵ هیچ مجوزی را نداده‌ایم و اینها میراثی است که از دوره گذشته به ما رسیده است.

اما به تازگی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران گزارشی در خصوص «ساخت و ساز در اراضی فوقانی باغ گیاه شناسی تهران» تهیه کرده است که در آن تاکید شده این ساخت و سازها غیر قانونی است. در این گزارش کارشناسی با اشاره به این که موضوع ساخت و ساز در محدوده شمالی باغ گیاه شناسی ملی ایران در سال‌های اخیر چالش‌های زیادی را به دنبال داشته است تاکید شده که تأخیر در آماده سازی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ در سال ۸۸ تا ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران در سال ۱۳۹۱و سپس تا زمان ابلاغ طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ در سال ۱۳۹۹، پهنه تعریف شده برای این محدوده چندین بار تغییر کرده و زمینه سو برداشت را فراهم آورده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «پشت پرده ساخت ۲۲ برج گیاهشناسی؛ ارتش قانونی عمل کرد؟»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.