وضعیت بازار سهام در روز سه‌شنبه/خروج نقدینگی حقیقی، کاهش ارزش معاملات

روز سه‌شنبه بازار سهام برای پنجمین روز متوالی صعودی بود و پس از یک هفته شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازگشت.

در معاملات روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران برای پنجمین روز متوالی رشد کرد و با افزایش ۶ هزار و ۶۸۱ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۳۰۰ واحد رسید. 

بدین ترتیب شاخص پس از یک هفته به کانال 1.3 میلیونی بازگشت هرچند که میزان رشد شاخص کمتر از روزهای پیش بود و تنها هزار واحد از سطح یک میلیون و 300 هزار واحد بالا آمد. 

شاخص هم وزن  بورس  نیز با رشد 2 هزار و 559 واحدی در سطح 333 هزار و 288 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 66 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 682 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 316 نماد رشد قیمت داشتند که 228 نماد بورسی و 88 نماد فرابورسی بودند. همچنین 156 نماد کاهش قیمت داشتند که 109 نماد بورسی و 47 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 63 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 31 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج نقدینگی حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 347 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 63 درصد افزایش یافته است.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 74 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

دو گروه سبز بورس

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بانکی و معدنی بازار سهام افزایش یافت و دو گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «استخراج کانه‌های فلزی» سبزترین گروه‌های بازار بود. در کنار این دو گروه، رشد قیمت سهام نمادهای بزرگ خودرویی نیز در رشد شاخص بورس مؤثر بود. 

نمادهای مؤثر بر شاخص‌های بازار سهام

امروز نمادهای «وبملت»، «خودرو» و «وتجارت» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و «شپنا»، «شبندر» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «هرمز» و «اتکای» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وملل»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن،  فرابورس  و تجلی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 252 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 265 میلیارد تومان بود که 4 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 2.75 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 170 میلیارد تومان رسید که 67 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

افت مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 44 درصد افزایش یافت و 72 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 43 درصد افت کرد و در رقم 319 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب مازاد تقاضای پایانی بازار نسبت به روز گذشته 51 درصد کاهش یافته است.

امروز نماد وتجارت (بانک تجارت) با صف‌ خرید 104 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وتجارت، نمادهای وبملت (بانک ملت) و تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.