درخواست چین از طرف‌های درگیر در مناقشه اوکراین

چین با تاکید بر موضع همیشگی خود در مسئله اوکراین خواستار حل و فصل این مناقشه از راه بازگشت به نقطه ابتدایی اجرای جدید توافق مینسک در کنار خویشتن داری و دیپلماسی آرام از سوی طرفین شد.

به گزارش  پایگاه خبری « شینهوآ نت»، نماینده چین در سازمان ملل متحد خواستار دیپلماسی آرام به جای دیپلماسی پرهیاهو در تنش های میان روسیه و اوکراین شد. 

در روند رای گیری برای جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل که با ۲ رای مخالف چین و روسیه همراه بود، با احتساب ۱۰ رای موافق دیگر اعضای این شورا و به درخواست آمریکا، در نهایت این جلسه برگزار شد. آمریکا در نامه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد مدعی شده بود اعزام سربازان روسی به مرزهای اوکراین تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی است.

«ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل متحد  ضمن مخالف با این ادعای آمریکا، گفت: « اخیرا تنش هایی پیرامون مسئله اوکراین وجود داشته است. ما از نزدیک و به دقت بر روی عوامل تنش زا توجه می کنیم. برخی کشورها به رهبری آمریکا ادعا می کنند جنگی در حال ظهور در اوکراین است. روسیه بارها اعلام کرده هیچگونه برنامه ای برای انجام عملیات نظامی در اوکراین ندارد و از سوی دیگر اوکراین نیز به روشنی گفته به جنگ نیاز ندارد. در چنین شرایطی چه چیز موجب می شود کشورها پافشاری کنند که قرار است جنگی اتفاق بیفتد؟ » 

ژانگ جون در ادامه اظهارتش خاطرنشان کرد: آ مریکا، اوکراین و کشورهای اروپایی و اعضای ناتو اشکال متفاوتی از ارتباطات دیپلماتیک با روسیه دارند. همه طرفین می بایست به دنبال دستیابی به راه هایی برای حل این مسئله و حل و فصل اختلاف هایشان از طریق گفت و گو و مذاکره باشند. آنچه اکنون نیاز فوری است، دیپلماسی آرام به جای دیپلماسی پرهیاهو می باشد. 

در ادامه سخنان نماینده چین در سازمان ملل آمده است: متاسفانه تلاش آمریکا و دیگر کشورها برای برگزاری این جلسه در این زمان که راه مذاکرات و گفت و گو در حال بازشدن  و پیشرفت های ملموس و عینی در حال شکل گیری بود به روشنی ضربه ای برای ایجاد محیط مطلوب برای گفت و گو و مذاکره است و همچنین موجب کاهش تنش ها نیز نمی شود.  چین بار دیگر از کشورها خواست تا خویشتن داری را در دستور کار خود قرار دهند و موجب افزایش تنش و بحران در منطقه نشوند. وی تنها راه حل و فصل مناسب این مسئله را از طریق مطرح کردن تفاوت ها با رعایت احترام متقابل و مشروعیت بخشیدن به نگرانی های امنیتی یکدیگر از طریق گفت و گو دانست. 

این مقام دیپلماتیک چین بار دیگر از موضع همیشگی خود در برابر اوکراین سخن گفت و خاطرنشان کرد: برای حل این مسئله نیاز به بازگشت به نقطه آغازین اجرای جدید توافقنامه مینسک می باشد. این توافقنامه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ۲۲۰۲ تائید و امضا شده است مدرکی سیاسی و بنیادی الزام آوری است که از سوی تمامی اعضا به رسمیت شناخته شده و می بایست به شکل موثری اجرا شود. 

نماینده چین در سازمان ملل متحد در پایان سخنانش تاکید کرد: «ما معتقدیم امنیت یک کشور نباید با هزینه های امنیتی سایر کشورها بدست بیاید و امنیت منطقه ای باید کمتر به تحکیم و یا گسترش ائتلاف های ارتشی متکی باشد. امروزه در قرن بیست و یکم، تمامی کشورها باید به طور کامل ذهنیت جنگ سرد را رها کنند و با مکانیسم پایدار امنیتی اروپا که برپایه تعادل و توازن  است از طریق گفت و گو  دست یابند و نگرانی های امنیتی مشروع روسیه نیز در نظر گرفته شود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.