پاسخ سخنگوی کاخ سفید به اظهارات ترامپ درباره عاملان حمله به کنگره

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت اظهاراتی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا اخیراً درباره عفو مهاجمان به کنگره بیان و از عدم تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ ابراز نارضایتی کرد، یادآور فاقد صلاحیت بودن او برای سمت ریاست‌جمهوری است.

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، ساکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ترامپ و اصلاح احتمالی قانون شمارش انتخابات  گفت: او از اقدامات حامیانش که به ساختمان کنگره حمله کردند و به طرز وحشیانه‌ای ماموران مجری قانون که از آن محافظت می‌کردند را نیز هدف حمله قرار دادند، دفاع کرد. 

وی افزود: او حتی به معاون خودش (مایک پنس) نیز حمله کرد که به قول او انتخابات را لغو نکرده است که فقط یادآور این است که او چقدر برای این سمت (ریاست‌جمهوری) نامناسب است. و نشان می‌دهد که حتی برخی از نزدیک ‌ترین متحدان او این اظهارات را در روزهای پس از آن رد کرده‌اند و آن را نامناسب می‌دانند.

ترامپ روز شنبه در تجمعی در تگزاس گفت که اگر برای انتخابات مجدد نامزد و در سال ۲۰۲۴ پیروز شود، با کسانی که به دلیل حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ محکوم شده‌اند، عادلانه رفتار خواهد کرد و افزود: اگر این امر مستلزم عفو باشد، ما باید عفو کنیم. آن‌ها را عفو خواهم کرد، زیرا با آن‌ها بسیار ناعادلانه رفتار می‌شود.

صدها نفر در ارتباط با این حادثه دستگیر و محکوم شده‌اند، زمانی که یک گروه از طرفداران ترامپ با خشونت بر ماموران پلیس غلبه کردند و در تلاش برای جلوگیری از تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات به ساختمان کنگره یورش بردند. 

یکشنبه شب، در بحبوحه گفت‌وگوها در کنگره درباره اصلاح قانون شمارش انتخابات، ترامپ استدلال کرد که مایک پنس معاون وی هنگام حضور در کاخ سفید، باید به طور یکجانبه نتیجه انتخابات نوامبر گذشته را تغییر می‌داد که به نوشته هیل، واضح‌ترین اعتراف او تا به امروز مبنی بر این بود که می‌خواست نتیجه انتخابات به طور کامل عوض شود تا در قدرت باقی بماند.

ترامپ در اظهارنظر در این خصوص، پرسید: اگر معاون رئیس‌جمهور [مایک پنس]، علی‌رغم تقلب و بسیاری از بی‌نظمی‌های دیگر مطلقاً حق نداشت که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سنا را تغییر دهد، چگونه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اسمی، مانند «سوزان کالینز» خرف عاجزانه در تلاش برای تصویب قانونی هستند که به معاون رئیس‌جمهور اجازه نمی‌دهد نتایج انتخابات را تغییر دهد؟

اظهارات ترامپ با واکنش اعضای حزب خودش مواجه شد و سناتور «لیندسی گراهام» و «کریس سونونو» فرماندار نیوهمپشایر، هر دو وعده عفو ترامپ را نامناسب خواندند و اظهارات او در یکشنبه شب با محکومیت دیگران مواجه شد.

«آدام کینزینگر» عضو مجلس نمایندگان آمریکا، یکی از دو جمهوری‌خواه عضو کمیته تحقیق درباره حادثه ششم ژانویه، گفت که اظهارات اخیر ترامپ «به‌شدت غیرآمریکایی» است و از سران جمهوری‌خواه خواست بین ترامپ یا قانون اساسی یک طرف را انتخاب کنند. گروهی از سناتورهای آمریکایی در هفته‌های اخیر برای بحث در مورد اصلاحات احتمالی در قانون شمارش انتخابات، یک ماده قدیمی که نحوه شمارش نتایج کالج الکترال را مشخص می‌کند، تشکیل جلسه داده‌اند.

ساکی روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که کاخ سفید از این گفت‌وگوها حمایت می‌کند، اما به صراحت اعلام کرد که مقامات آمریکایی آن را جایگزین مناسبی برای قوانین گسترده‌تر حقوق رای که نتوانسته‌اند حمایت کافی در سنا به دست آورند، نمی‌دانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.