3 سناریو پیش روی بورس بازان

پیش بینی بورس در هفته سوم بهمن 1400

کدخبر: ۴۷۳۹۴۰
اقتصادنیوز: برای معاملات بازار سهام در هفته پیش رو سه سناریو را برای ارزیابی کرد.
پیش بینی بورس در هفته سوم بهمن 1400

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات هفته دوم بهمن با بازدهی مثبت شاخص ها به پایان رسید. در هفته سوم بهمن معامله گران همچنان منتظر تعیین تکلیف رویدادهای مربوط به مذاکرات برجامی وین و تغییرات لایحه بودجه 1401 در کمیسیون های تخصصی بودجه‌اند.

در شرایطی که بخشی از خریداران در شرایط انتظار به سر می برند، شاخص های عملکردی بازار سهام نشان می‌دهد که سمت تقاضا حرکت روبه جلویی را در هفته دوم بهمن به ثبت رساند و البته محور این تقاضا اگرچه در روز ابتدایی ورودی پول حقیقی ها را نیز به همراه داشت اما در طول هفته این حمایت حقوقی ها و بالابردن سمت تقاضا بود که توانست جهت شاخص را صعودی و به کانال 1.3 میلیون واحد ببرد.

نکات منفی و مثبت بورس و فرابورس

بورس بازان از هفته گذشته سعی دارند که جهت شاخص ها را مثبت نگه دارند و البته نوسان گیری را در کانال جدید دنبال کنند. اگرچه سمت تقاضا با حمایت حقوقی ها بالقوه به دلیل جذابیت قیمت‌های سهام می‌تواند در کانال 1.3 میلیون واحد روبه جلو حرکت کند اما نکته اینجاست که روند معاملات نشان داده به دلیل غیرفعال بودن برخی از اهرم‌های روبه رشد در بازار، ممکن است جهت شاخص تغییر کند و حتی در شرایط بدبینانه دوباره شاخص از کانال 1.3 میلیون واحد به کانال پایین تر سقوط کند.

هرچند که هفته پیش رو می‌تواند با نوسان اندک و محدود شاخص‌ها همراه شود. چرا که هم سمت عرضه و هم سمت تقاضا به دلیل مختصات کنونی بازار قصد دارند فشار دیگری را خنثی کنند. 

شاخص های عملکرد بازار سهام نشان میدهد که ارزش معاملات مسیر افزایشی را دنبال کرده و سهم ارزش معاملات هم تغییرات مثبتی را به ثبت رسانده و این همان نکته مثبت معاملات فعلی بورس و فرابورس است. شاخص‌های عملکردی دیگر بازار سهام همچون تراز سرانه معاملات حقیقی ها یا تراز پول‌ حقیقی ها و صف‌های فروش و خرید هم گویای تغییراتی که سمت تقاضا را نسبت به هفته‌های قبل توانمندتر نشان می‌دهد اما نکته منفی بازار سهام، ناپایداری وضعیت موجود است.

سناریوهای سه‌گانه برای حرکت شاخص بورس

با این روایت از معاملات کنونی بازار سهام، احتمالاً برای شاخص‌های بورس، سناریوهای سه گانه را می‌توان ارزیابی کرد: در سناریوی نخست، در صورتی که شاخص کل بورس مسیر صعودی و روبه جلو را دنبال کند، احتمالا با حمایت حقوقی ها این وضعیت دنبال شود اما دو نکته معاملات را همراهی می کنند. اول اینکه حقیقی ها همچنان مسیر خروج پول را دنبال خواهند کرد و دوم اینکه روند روبه جلوی شاخص احتمالا محدود خواهد بود. 

در سناریوی دوم شاخص ها احتمالا دوباره به کانال 1.2 میلیون واحد سقوط کنند اما دو نکته معاملات را در این وضعیت همراهی می‌کنند. اول اینکه مسیر روبه نزول شاخص محدود خواهد بود و حقیقی ها مسیر خروج را در پی می‌گیرند و دوم اینکه حقوقی ها با مقاومت دوباره مسیر نزولی شاخص را کُند می‌کنند. 

در سناریوی سوم که می‌تواند ترکیبی از برآیند سناریوی نخست و دوم باشد، این است که محدوده تغییر شاخص های بورس محدود خواهد بود. در این سناریو، موج تغییرات شاخص کل بورس و شاخص کل هم وزن می‌تواند هم مسیر صعودی را دوباره ادامه دهد و می‌تواند در جهت منفی، دوباره شاخص کل بورس را به کانال 1.2 میلیون واحد نازل دهد. نکته مهم سناریور مزبور، تغییرات محدود شاخص است.

  • 00
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک