سیاستمدار کهنه‌کار فرانسه: بایدن در موقعیتی بسیار ضعیف قرار دارد

مارین لوپن نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معتقد است جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در موضع سیاسی بسیار ضعیفی قرار دارد و تلاش می کند با استفاده از ترفند اسلاف خویش از طریق "دشمن تراشی" برای کشورش، خود را از مخمصه موقعیت ضعیف سیاسی برهاند.

مارین لوپن سیاستمدار کهنه کار در عرصه سیاست فرانسه که سابقه دو بار شکست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را درکارنامه دارد و برای بار سوم تلاش دارد تا دراین عرصه حاضر شود، با شرکت در برنامه هاردتاک بی بی سی به سوالاتی در خصوص مسائل داخلی فرانسه و سیاست خارجی این کشور پاسخ داد.

لوپن یک سیاستمدار تندرو ضد اتحادیه اروپا و سیاستمداری پوپولیست محسوب می شود و در انتخابات ۲۰۱۷ در برابر امانوئل مکرون شکست خورد.

این نامزد راستگرا در پاسخ به سوالی در مورد حمایت از تهدید بایدن در مورد اعمال تحریم های ضد روسیه در صورت حمله به اوکراین گفت: جو بایدن در موضع سیاسی بسیار ضعیفی قرار دارد بنابراین کاری می کند که روسای جمهوری آمریکا عموما هنگامی که حس می کنند از لحاظ سیاسی شکننده اند، انجام می دهند. یعنی: "یک دشمن پیدا کن و اگر نداشتی، دشمن بتراش." لوپن در این جمله به مسئله اوکراین و موضع گیری آمریکا در این مسئله که باعث تشدید تنش بین روسیه و امریکا شده است، اشاره داشت.

لوپن در مورد بحران اخیر میان اوکراین و روسیه و نقش ناتو در این میان گفت: در گذشته توافقی هر چند غیر رسمی وجود داشت که نیروهای ناتو در مرزهای مشترک با روسیه مستقر نشوند. اکنون آمریکا به اوکراین فشار می آورد تا به عضویت ناتو درآید تا بتواند نیروهای نظامی به آن اعزام کند. در نتیجه، روس ها مشغول تلافی بوده و نیروهایشان را در مرز با اوکراین مستقر کرده اند. من باور ندارم که روسیه به اوکراین حمله کند ولی اگر چنین شود از حق حاکمیت اوکراین دفاع خواهم کرد.

وی در مورد روابط فرانسه و روسیه در صورت پیروزی در انتخابات گفت: به نظر من اشتباه است که علیه ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) چنین جنگ سردی وجود داشته باشد و او به سوی چین رانده شده و امپراطوری ای شکل گیرد که به سود کشورهای اروپایی نیست. فاصله فرانسه از روسیه و آمریکا باید برابر باشد و باید چین را نیز که یک کشور مهم است در نظر داشت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ایده فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) ، به انتقاد از اتحادیه اروپا پرداخت و  گفت: اتحادیه اروپا بسیاری از اصول خود را کنار گذاشته است. مردم فرانسه هرگز تا این حد نسبت به اتحادیه اروپا بدبین نبوده اند. مردم فرانسه در میان دیگر کشورها بدبین ترین نسبت به اتحادیه اروپا هستند زیرا کشورشان در میان دیگر اعضا، بیشترین هزینه را صرف این اتحادیه می کند. مردم فرانسه به خوبی می دانند که اتحادیه اروپا در دوران همه گیری کرونا هیچ کاری از دستش بر نیامد. اتحادیه اروپا تنها شستشوی دستها را به ما یاد داد و واکسن های فایزر را به بهای گزافی خریداری کرد بدون آنکه ما را از جزئیات قرارداد مطلع سازد. اتحادیه اروپا هیچکدام از انتظارات را برآورده نکرده است.

این نامزد راستگرای انتخابات فرانسه علت اختلافات دولت هایی مانند لهستان و مجارستان با اتحادیه اروپا را ناشی از حملات، تهدیدها و باج خواهی بروکسل دانست و گفت که این کشورها "از آزادی مردمشان دفاع کرده و قانون اساسی خود برتر می دانند."

لوپن در پاسخ به سوال مجری که مدعی شده بود برای تامین مخارج کارزار انتخاباتی از یکی از موسسات مالی مجارستانی استقراض کرده و در سال ۲۰۱۴ نیز از کمک های یکی از موسسات مالی روسیه در این زمینه برخوردار شده بود، گفت: کل اروپا را (برای تامین مخارج کارزار انتخاباتی) گشتم و خیلی خوشحال شدم که بالاخره یک بانک که ملیت آن برای من هیچ اهمیتی نداشت، این وام را در اختیار من گذاشت.

مارین لوپن در پاسخ به این جمله مجری برنامه هاردتاک بی بی سی که "گفته می شود شما فاقد تحرک و انرژی لازم برای ریاست جمهوری فرانسه هستید" گفت:  خیر من اینگونه تصور نمی کنم. این سومین کارزار انتخاباتی من خواهد بود. من انچه که در کشور فرانسه می گذرد را هم می بینم و هم آن را احساس می کنم. من دراین شش ماه در کنار مردم فرانسه بودم و اکثر مناطق فرانسه را از نزدیک دیده ام. بنابراین من نامزد قشر فراموش شده مردم فرانسه هستم. برای همین است که نظرسنجی ها امروز نشان می دهند که من در مرحله دوم انتخابات خواهم بود.

لوپن در پاسخ به سوالی در مواضع گذشته و کنونی اش در مورد مسائل مربوط به مهاجرین و اسلام به این شبکه گفت: مردم فرانسه بخوبی می دانند که من طرفدار چه چیزی هستم ...من بدنبال افزودن بر اختلافات نیستم... من طرفداری خشونت نیستم...

مجری برنامه هاردتاک پرسید: ایا شما می خواهید از آنچه که در گذشته درباره مهاجرین گفته مثلا اینکه باعث افزایش جرم و جنایت ، فقر و ترور در فرانسه هستند، ابراز تاسف کنید...آیا می خواهید بگویید چنین لحنی که  در گذشته داشتید اشتباه بوده و از آن متاسف هستید؟

لوپن با انتقاد از شبکه بی بی سی گفت: می بینم که بی بی سی هنوز میخواهد تصویر کاریکاتوری ترسیم کند. من هرگز این حرفها را نزدم ... من تصور می کنم مهاجرت یک  بخش عمده ای از مشکل کشور فرانسه است... البته که ارتباط بین مهاجرت و عدم امنیت و ناامنی وجود دارد. بخصوص در مورد مهاجرت که بسیار هرج و مرج افرین است. من تصور می کنم که مهاجرت در سطح گسترده باعث بوجود امدن مشکلات عمده  اجتماعی فرهنگی ، هویت فردی و بودجه مملکتی می شود و من به این گفتمان ادامه می دهم.

مجری برنامه هاردتاک پرسید: اریک زمور یکی از رقبای شما می گوید ما د یگر بیش از این نمی توانیم بپذیریم که مهاجران مسلمان دراین کشور داشته باشیم و باید به فکر بازگردان آنها به کشورهایشان باشیم و انچه که وی می گوید دربرگیرده مفهوم برتری جوری سفیدپوستان است در جهانی که بیم آن می رود  تمدن مسیحیت  توسط مسلمان فرا گرفته  شود. اگر فرانسویان این را خواسته باشند بنابراین آنها جانب زمور را خواهند گرفت... اگر  شما همچنان نگران مساله مهاجرت هستید پیام شما چیست؟

لوپن بی بی سی را به رفتار دوگانه متهم کرد و گفت: دیدگاه شما دوگانه است. من عمیقا مخالف مساله مهاجرت هستم. من رهبری یک جنگ مقدس را برعهده ندارم. ما می توانیم بدون آنکه به مساله مذهبی بپردازیم، مخالف مساله مهاجرت باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.