پوتین آماده حمله به اوکراین است

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه روسیه آماده حمله به اوکراین است، افزود که راهبرد ایالات متحده دیپلماسی و بازدارندگی است.

به نوشته وبگاه «بیزینس اینسایدر» «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» اظهار داشت: «معتقدم که او برای تهاجم آماده است. اگر روسیه با تحریم‌ها تهدید نمی‌شد، حمله پوتین قطعی بود.»

پلوسی گفت که درک می‌کند که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین می‌خواهد مردم را در این وضعیت آرام نگه دارد و  اقتصادش آسیب نبیند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه راهبرد ایالات متحده  در این زمینه «دیپلماسی» و «بازدارندگی» است، افزود که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بسیار واضح گفته است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، هزینه زیادی باید پرداخت شود.

 پلوسی گفت که متحدان آمریکا در ناتو در مورد شدت تحریم‌ها به توافق رسیده‌اند و همه آنها کاملا از تحریم‌ها حمایت می‌کنند. پلوسی در خاتمه افزود: «مادران در روسیه دوست ندارند فرزندانشان وارد جنگ شوند. پوتین باید بداند که جنگ راه حل نیست.»

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که نمی‌تواند گزارش‌ها درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین در روز چهارشنبه را تایید کند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه یکشنبه گفت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اوضاع در مسیر درست پیش می‌رود یا آنکه پوتین قصد کاهش تنش را دارد وجود نداشته و دلیلی برای خوش بینی وجود ندارد. 

وی در ادامه گفت: «معتقدیم که امکان جلوگیری از بروز جنگ در اوکراین وجود دارد و از اقدام همپیمانان اروپایی برای تعامل دیپلماتیک با پوتین استقبال می‌کنیم».

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: «نیروهای آمریکایی در اوکراین نخواهند جنگید و ما برخی از نیروهای آمریکایی را برای اطمینان بخشیدن به متحدان خود و جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی باز استقرار کرده‌ایم».

وی همچنین گفت: «نمی‌توانیم گزارش‌ها درباره برنامه‌ریزی روسیه برای حمله به اوکراین در روز چهارشنبه آینده را تایید کنیم.»

وبگاه آمریکایی «پولتیکو» به نقل از مقام‌های این کشور خبر داد که رئیس‌جمهور آمریکا در صحبت تلفنی با رهبران کشورهای غربی به آنها گفته  که روسیه تا ۲۷ بهمن به اوکراین حمله می‌کند.

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.