رویکرد بایدن در قبال اوکراین/ رئیس‌جمهور آمریکا به کی‌یف می رود؟

 علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای کشورهای غربی مبنی بر لزوم کمک به اوکراین به بهانه حمله ادعایی روسیه به این کشور، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اما در این‌باره شفاف‌سازی نکرده است.

شبکه «بلومبرگ» شامگاه یکشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد، بایدن در جریان گفتگوی تلفنی با «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، به درخواست‌های کمک بیشتر به کی‌یف و سفر به این کشور پاسخ روشنی نداد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی» به نقل از این گزارش، یک منبع دیگر می‌گوید دولت بایدن همزمان در حال بررسی امکان ارائه کمک‌های اقتصادی بیشتر به اوکراین است.

بایدن و زلنسکی روز یکشنبه تماس تلفنی داشتند که کمتر از یک ساعت طول کشید. بر اساس بیانیه کاخ سفید، سران دو کشور بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران کنونی اوکراین توافق کردند. علاوه بر این، رئیس‌جمهور آمریکا در این گفتگو به همتای اوکراینی قول داد که به هر گونه تجاوز احتمالی علیه این کشور پاسخ «سریع و قاطع» بدهد.

بلومبرگ اما به نقل از منابع مطلع گزارش داد، بعید است رئیس جمهور آمریکا به دلیل درخواست از آمریکایی‌ها برای ترک اوکراین، به این کشور سفری داشته باشد.

امروز (دوشنبه) همچنین «ولودیمیر شالکیفسکی» کاردار اوکراین در استرالیا با انتقاد از تصمیم چند کشور برای خارج کردن دیپلمات‌ها و اتباع خود از کی‌یف، گفت درباره لزوم این اقدامات تردید دارد، زیرا وضعیت تحت کنترل است.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

تنش‌زایی بایدن در اوکراین در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چند روز قبل در تماس تلفنی با وی، درباره نظامی‌سازی اوکراین به او هشدار داده بود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.